Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKivelä, Kirsti
dc.date.accessioned2016-06-13T08:30:40Z
dc.date.available2016-06-13T08:30:40Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1544697
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50274
dc.description.abstractKirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden käytöllä voidaan edistää laajempia opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita esimerkiksi ihmisenä kasvua. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa kehittämään oppilaiden monilukutaitoa eri oppiaineissa, joten se mahdollistaa myös kirjallisuuden käytön kieltenopetuksessa. Yhtenä syynä kirjallisuuden vähäiselle hyödyntämiselle on varmaan ollut oppimisen ja opettamisen haasteet, joita heterogeeniset oppilasryhmät tarjoavat. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa ottamaan huomioon erilaiset oppijat, myös ne jotka tarvitsevat eriyttämistä ylöspäin. Uuden opetussuunnitelman mukaan eriyttäminen on kaiken opetuksen pedagoginen lähtökohta. Tutkielman teoriaosiossa käsitellään paitsi kirjallisuuden käyttöä kielten opetuksessa mutta myös lukemista ja kuuntelemista yleisesti, mutta erityisesti toisen ja vieraan kielen näkökulmasta. Lisäksi tutkielman teoreettinen viitekehys tarjoaa kieltenopettajille tiivistetysti informaatiota tavanomaisista oppimisen haasteista, joita kieltenopettajat yleensä enemmän tai vähemmän kohtaavat. Lisäksi annetaan vinkkejä niiden huomioimiseen opetuksessa. Materiaalipaketissa hyödynnetään autenttisia englanninkielisiä lastenkirjoja. Materiaalipaketti sisältää opettajanohjeet materiaalipaketissa hyödynnettävien lastenkirjojen käyttöön sekä oppilaan materiaalin. Eriytetty oppimateriaali on suunnattu nelosluokkalaisille, mutta sen jälkimmäistä osiota voidaan käyttää myös vanhempien oppilaiden kanssa. Opetusmateriaalin tavoitteena on toimia motivoivana oppimateriaalina ja kielen oppimisen lisäksi kehittää kuullunymmärtämis- ja luetunymmärtämistaitoja harjoittelemalla luetunymmärtämis- ja kuullunymmärtämisstrategioita. Oppimateriaali eriyttää sekä ylös- että alaspäinfi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (131 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherchildren’s literature
dc.subject.otherforeign language teaching
dc.subject.otherdifferent learners
dc.subject.otherdifferentation
dc.subject.otherteaching material package
dc.titleExploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606133041
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-06-13T08:30:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoerilaiset oppijat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record