dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Kivelä, Kirsti | |
dc.date.accessioned | 2016-06-13T08:30:40Z | |
dc.date.available | 2016-06-13T08:30:40Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1544697 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50274 | |
dc.description.abstract | Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden käytöllä voidaan edistää laajempia opetussuunnitelman mukaisia tavoitteita esimerkiksi ihmisenä kasvua. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa kehittämään oppilaiden monilukutaitoa eri oppiaineissa, joten se mahdollistaa myös kirjallisuuden käytön kieltenopetuksessa.
Yhtenä syynä kirjallisuuden vähäiselle hyödyntämiselle on varmaan ollut oppimisen ja opettamisen haasteet, joita heterogeeniset oppilasryhmät tarjoavat. Uusi opetussuunnitelma velvoittaa ottamaan huomioon erilaiset oppijat, myös ne jotka tarvitsevat eriyttämistä ylöspäin. Uuden opetussuunnitelman mukaan eriyttäminen on kaiken opetuksen pedagoginen lähtökohta.
Tutkielman teoriaosiossa käsitellään paitsi kirjallisuuden käyttöä kielten opetuksessa mutta myös lukemista ja kuuntelemista yleisesti, mutta erityisesti toisen ja vieraan kielen näkökulmasta. Lisäksi tutkielman teoreettinen viitekehys tarjoaa kieltenopettajille tiivistetysti informaatiota tavanomaisista oppimisen haasteista, joita kieltenopettajat yleensä enemmän tai vähemmän kohtaavat. Lisäksi annetaan vinkkejä niiden huomioimiseen opetuksessa.
Materiaalipaketissa hyödynnetään autenttisia englanninkielisiä lastenkirjoja. Materiaalipaketti sisältää opettajanohjeet materiaalipaketissa hyödynnettävien lastenkirjojen käyttöön sekä oppilaan materiaalin. Eriytetty oppimateriaali on suunnattu nelosluokkalaisille, mutta sen jälkimmäistä osiota voidaan käyttää myös vanhempien oppilaiden kanssa. Opetusmateriaalin tavoitteena on toimia motivoivana oppimateriaalina ja kielen oppimisen lisäksi kehittää kuullunymmärtämis- ja luetunymmärtämistaitoja harjoittelemalla luetunymmärtämis- ja kuullunymmärtämisstrategioita. Oppimateriaali eriyttää sekä ylös- että alaspäin | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (131 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | children’s literature | |
dc.subject.other | foreign language teaching | |
dc.subject.other | different learners | |
dc.subject.other | differentation | |
dc.subject.other | teaching material package | |
dc.title | Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606133041 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2016-06-13T08:30:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | lastenkirjallisuus | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |