Lasten kuulumisen rakentuminen perhearjessa
Tunne siitä, että kuuluu johonkin, on olennaisen tärkeää ihmisen hyvinvoinnille, ja kun ihminen luo kuulumistaan ympäristönsä eri ulottuvuuksiin, luo hän samalla käsitystä myös itsestään. Pro gradu –tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin lapset luovat kuulumistaan (’belonging’) kotona perhearjessaan. Tutkimuksen yhtenä keskeisenä teoreettisena viitekehyksenä oli teoria kuulumisen kolmesta toisiinsa limittyvästä ulottuvuudesta, jotka ovat relationaalinen, kulttuurinen ja materiaalinen. Ajatuksena oli, että muun muassa lasten itse tuottaman valokuva- ja muun aineiston perusteella saataisiin selville, millaisia kuulumisen ulottuvuuksia ja elementtejä lasten päivittäiseen perhearkeen sisältyy.
Tutkimuksen aineisto koostui seitsemän 5–7-vuotiaan lapsen ja heidän vanhempiensa tuottamasta aineistosta, joka oli osa Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen Pienten lasten perhearki ja myönteinen vanhemmuus –tutkimusprojektin myötä syntynyttä tutkimusaineistoa. Lasten aineisto oli kerätty käyttäen luovia ja lapsiystävällisiä menetelmiä, kuten valokuvaus, piirtäminen ja kotikierrokset, ja näitä täydensivät lasten kanssa käydyt keskustelut sekä lasten vanhempien haastattelut.
Tutkimus osoitti, että lapset rakentavat päivittäisessä perhearjessa kuulumistaan monella eri tasolla, ja tässä kuulumisen rakennusprosessissa ovat olennaisessa roolissa niin kodin sosiaalinen kuin fyysinenkin ympäristö. Keskeisimpinä kuulumisen elementteinä aineistosta nousivat esiin lasten esine-, paikka- ja perhesuhteet sekä päivittäisessä perhearjessa lapsille tutuiksi muodostuneet rutiinit ja säännöt.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että lapset luovat päivittäisessä perhearjessaan aktiivisesti omia merkityksellisiä suhteita kotiympäristönsä eri ulottuvuuksiin, ja voidaan olettaa, että nämä merkitykselliset suhteet perheenjäseniin sekä kodin paikkoihin ja esinemaailmaan sekä yhdessä eletty perhearki tuttuine rutiineineen ja sääntöineen vaikuttavat kaikki olennaisesti lasten kuulumisen rakentumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hahmottamisen haasteet ja kuulumisen rakentuminen lapsen arjessa
Hakasalo, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä lapsen, jolla on hahmottamisen haasteita ja ADHD, arjesta. Keskeisenä nähtiin lapsen näkökulma, jolloin oire- ja ongelmakeskeisyydestä pyrittiin tietoisesti etääntymään. ... -
Pienten lasten hyvinvointi ja kuulumisen rakentuminen varhaiskasvatuksen vuorohoidossa
Salonen, Eija (Niilo Mäki Instituutti, 2021) -
Yhteisöihin kuulumisen vahvuus : asuinpaikkaan ja muihin yhteisöihin kuulumisen vahvuus Suomessa 1999-2014
Kataja, Esko (2018)Tässä pro gradussa tutkin kuulumisen (eng. Belonging) kokemuksen vahvuutta ja sen suhdetta ihmisten elämäntilanteeseen liittyviin taustamuuttujiin. Aineistona käytän neljää Kulutus ja elämäntapa -kyselystutkimussarjaa ... -
Kuntouttava arki lapsen tueksi : kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminnan rakentuminen asiantuntijoiden keskusteluissa
Sipari, Salla (Jyväskylän yliopisto, 2008)Paljon erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat monenlaisten kasvatus- ja kuntoutuspalvelujen käyttäjiä. Lapsen ja perheen näkökulmasta kasvatuksen ja kuntoutuksen tulee muodostaa mielekäs kokonaisuus, jolloin arki järjestetään ... -
Yläkoulun oppilaiden kouluun kuulumisen kehityskulut 7. luokan alusta 8. luokan alkuun : kehityskulkujen yhteys oppilaiden käytösoireisiin
Virtanen, Tuomo; Malinen, Olli-Pekka; Haverinen, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Kouluun kuuluminen on yksi oppilaiden tunneperäisen kiinnittymisen osa-alue. Sillä viitataan oppilaan kokemuksiin siitä, miten hän tulee hyväksytyksi, arvostetuksi, mukaan otetuksi ja tuetuksi koulun sosiaalisessa ympäristössä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.