Kognitiivinen kuorma ohjelmoinnin oppimisessa
Ohjelmoinnin oppiminen on kognitiivisesti kuormittavaa. Kuorman hallintaan on löydetty mahdollisia hallintakeinoja, kuten tehtävätyyppien sovittaminen oppilaan taitotasolle, opetusmateriaalin esittäminen kuormaa vähentävästi ja tyypillisten vaikeuksien huomioiminen. Tässä kirjallisuuskatsauksessa eritellään näitä keinoja ja sovelletaan tietoa käytännön ohjelmointikursseihin. Learning programming happens to have high cognitive load on the learner. Studies have found multiple ways to manage this cognitive load. These ways are: providing right kind of task based on learners level, presenting study material in a load-reducing way and taking into consideration typical difficulties that students have while learning programming. This literature review defines these ways and applies this information to programming courses.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5341]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sisäisen motivaation merkitys e-oppimisessa
Sikiö, Saku (2021)Tutkimus tutkii kirjallisuuskatsauksen kautta sisäisen motivaation ja opetuksessa käytetyn informaatioteknologian suhdetta. Digitalisoituvassa yhteiskunnassa koulutuksen merkitys kasvaa jatkuvasti. Mielenkiinto kohdistuu ... -
Käsityksiä konekääntimistä suomi toisena kielenä -oppimisessa korkea-asteella
Waala, Rae (2024)Tässä maisterintutkielmassa tutkin S2-opiskelijoiden ja S2-opettajien käsityksiä konekääntimistä korkeakouluympäristössä. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia konekäänninkäsityksiä suomea toisena kielenä ... -
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
Kuntala, Jani-Petteri (2020)Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ... -
"Rikkinäinen puhelin" : musiikillisen informaation kulku kuulonvaraisessa oppimisessa
Salkolahti, Heta (2013)Länsimainen muodollinen musiikkikoulutus on rakentunut pitkälti nuottikirjoituksen varaan. Tämän tutkielman ensisijaisena päämääränä on tarkastella länsimaisen nk. klassisen musiikkikoulutuksen antamia valmiuksia kuulonvaraiseen ...