"Rikkinäinen puhelin" : musiikillisen informaation kulku kuulonvaraisessa oppimisessa
Länsimainen muodollinen musiikkikoulutus on rakentunut pitkälti nuottikirjoituksen varaan. Tämän tutkielman ensisijaisena päämääränä on tarkastella länsimaisen nk. klassisen musiikkikoulutuksen antamia valmiuksia kuulonvaraiseen musiikin oppimiseen.
Rikkinäinen puhelin –leikin keinoin toteutetussa tutkimuksessa tarkastelen kuulonvaraista oppimista musiikillisen informaation välittäjänä. Selvitän erityisesti musiikillisen informaation kulkua ja sitä, millaiset aiheet musiikin kuulonvaraisessa oppimisprosessissa muuttuvat. Keskityn muodollisen koulutuksen saaneisiin viulisteihin ja pohdin kuulonvaraisesti välittyvässä musiikissa tapahtuvan muuntelun luonnetta ja syitä muistiteorioiden näkökulmista. Päätännössä otan kantaa siihen, miten tutkielmasta saatuja tuloksia voitaisiin soveltaa pedagogiseen käyttöön.
Valtaosa melodian kuulonvaraiseen oppimiseen liittyvistä ongelmista liittyi auditiivisen, sensorisen ja motorisen muistin yhteistyöhön ja musiikillisen tiedon jäsentymiseen, ei niinkään soittotekniikkaan tai muihin soiton osa-alueisiin. Pedagogisessa mielessä tutkielman tuloksia voisikin soveltaa erityisesti korvakuulolta tapahtuvan soitonopetuksen kehittämisessä.
...


Alternative title
Musiikillisen informaation kulku kuulonvaraisessa oppimisessaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikillisen improvisoinnin oppiminen musiikin teorian avulla
Huhtanen, Väinö (2020)Kandidaatintutkielmani tarkastelun kohteena on musiikin hahmotusaineiden merkitys improvisoinnin oppimisprosessissa. Vertailen lukion ja musiikkiopiston opetussisältöjä keskenään musiikin perusteiden ja improvisoinnin ... -
Monipuolistavat opetustavat musiikinopetuksessa
Huhtala, Minna (2018)Moniaistikanavaista eli aistilähtöistä oppimista on tutkittu melko paljon lukemaan oppimisen yhteydessä. Sen on ajateltu olevan jo vanha oppimisnäkemys eikä tällaisiin oppimistapoihin tulisi käyttää aikaa. Oppimistavat ... -
Oppilaan musiikillisen harrastuneisuuden huomioiminen 6. luokan musiikinopetuksessa yhden luokanopettajan kokemana
Melander, Ulla-Maija (2005) -
"We can do it!" : musiikin ammattiopiskelijoiden minäpystyvyys musiikin oppimisessa ja esittämisessä
Salin, Elina (2015)Tässä tutkielmassa tutustuttiin minäpystyvyyden käsitteeseen ja kartoitettiin sen monia eri puolia sekä siitä tehtyjä tutkimuksia. Tutkielmassa raportoitavassa empiirisessä tutkimuksessa tarkasteltiin ensisijaisesti musiikin ...