Virtuaalisen tuen koettu arvo aktiivisessa oppimisessa
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maailman muuttuessa nopealla syklillä odotetaan myös ihmisten pysyvän muutoksen mukana. Jotta ihmiset pystyvät vastaamaan muutokseen, tulee ihmisten kehittää ja kouluttaa itseään aktiivisesti. Koulutusmarkkinat ovat Suomessa ja maailmalla valtava bisnes. Samanaikaisesti teknologian nopea kehitys avaa uusia mahdollisuuksia myös koulutustoimiin, joka johtaa tarpeeseen tuottaa tutkittua tietoa uusista oppimisen ja kehittymisen toimenpiteistä ja mahdollisuuksista. Sisäinen markkinointi ja koulutus ovat avainasemassa organisaatioissa inhimillisen pääoman kehittämisessä, tämän myötä työntekijät voivat toimia tehokkaammin. Organisaatioissa koulutuksen koettua arvoa saatetaankin mitata edelleen kouluttajan ja oppimistilanteen mukavuuden ja viihtyvyyden näkökulmasta. Koulutuksen arvioinnissa tulisi kiinnittää huomio siihen, miten koulutukseen osallistuneet henkilöt hyödyntävät koulutuksessa opittuja tietoja arjen toiminnassa. Näin saadaan todennettua koulutuksen vaikutusta yrityksen taloudelliseen kehittymiseen. Jotta voidaan vastata samalla myös tämän päivän haasteeseen yksilön jatkuvan oppimisen osalta, tarvitaan selkeitä koulutuksen vaikuttavuutta ja oppimista tukevia ratkaisuja. Näiden ratkaisujen myötä voidaan löytää entistä tehokkaampia työvälineitä kehittymisen tueksi.
Tämä tutkimus avartaa koulutuksen ja oppimisen kenttää tutkimalla aikavälikertausta hyödyntävän oppimisrobotti AI Lindan vaikutuksia käyttäytymisen muutosprosessissa. AI Linda on kehittymistä tukeva virtuaalinen palvelu, joka tarjoaa oppijalle kahden kuukauden tehostetun matkan kohti henkilökohtaista tavoitetta. Tavoitteena oli tutkia AI Linda palvelun roolia koulutuksien tehostamisessa ja tavoitteiden viemisessä käytännön arkeen. Tutkimuksessa syvennytään oppimisrobotti Lindan tuottamaan dataan ja sen arvoon koulutuksen vaikututtavuuden arvioinnissa.
Tutkimus on rajattu AI Linda palvelun mukaisesti kahden kuukauden mittaiseen jaksoon, jonka jälkeen vielä kahden viikon päästä toteutettiin haastattelut. Näiden avulla tutkimuksessa arvioitiin käyttäytymismuutosta. Oppimisrobotti Lindan avulla tapahtuva tavoitteen seuranta ja mittaaminen koettiin ammattimaiseksi ja sen toteuttaminen koettiin luovan merkityksellisyyttä omaa tavoitetta kohtaan. Palvelun koettiin synnyttävän syvempää sitoutumista kehittymistavoitetta kohtaan sekä muistuttavan että kannustavan konkreettisiin toimiin kohti tavoitetta. Lindan tuella koulutuksessa asetettu henkilökohtainen kehittymissuunnitelma tuntui merkitykselliseltä, joka puolestaan tehosti oppijan sitoutuneisuutta sekä tavoitteeseen että organisaatioon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29114]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Henkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
Kuivalainen, Hanna (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella ... -
Jyväskylän yliopiston henkilöstön pedagogisten koulutusten (YPE, TACE, APO) arviointi ja kehittämismahdollisuudet : arvioinnin loppuraportti
Kärkkäinen, Katarzyna; Jääskelä, Päivikki; Tynjälä, Päivi; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2021)Jyväskylän yliopiston koulutusneuvosto hyväksyi 22.4.2020 henkilöstön pedagogisten koulutusten kehittämiskohteet ja toimenpiteet. Vararehtorin Marja-Leena Laakson päätöksellä 24.8.2020 Koulutuksen tutkimuslaitos otti vastaan ... -
Päivähoidosta varhaiskasvatukseen : pedagogisen toiminnan edellytykset suomalaisessa päivähoidossa ja varhaiskasvatuksessa
Ranta, Samuli; Sajaniemi, Nina; Eskelinen, Mervi; Lämsä, Tiina (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2021)Suomessa päivähoidon ja varhaiskasvatuksen vaikuttavuuden yhtenä mittarina on ollut koulussa tai työelämässä menestyminen. Päivähoidolle ja varhaiskasvatukselle asetetut tavoitteet ovat aina tavalla tai toisella liittyneet ... -
Vapaan sivistystyön opetushenkilöstön kelpoisuus, osaaminen ja työolot
Poikela, Esa; Granö, Mats; Keurulainen, Harri; Kuusipalo, Paula; Silvennoinen, Pentti; Jokinen, Jyrki; Knubb-Manninen, Gunnel; Silvennoinen, Heikki (Koulutuksen arviointineuvosto, 2009) -
Ohjaustyön osaamiskuvausten selvitys ja yhteiskehittämisprosessi
Vuorinen, Raimo; Kasurinen, Helena; Kettunen, Jaana; Kukkaneva, Eelis; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä raportissa kuvataan Ohjaustyön osaamiskuvausten selvitys ja yhteiskehittämisprosessi -hankkeen taustoja ja etenemistä sekä avataan hankkeessa tuotettujen Ohjausalan ammattilaisten osaa- miskuvausten (Vuorinen ym., ...