Esikoululaisten käsityksiä äideistä ja hyvästä äitiydestä
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen kohteena ovat lasten käsitykset äideistä ja äitiydestä. Tut-
kimuksessa lähestytään teemaa lasten näkökulmasta. Aiheen tutkiminen on
tärkeää ja perusteltua, koska erityisesti varhaiskasvatusikäisten lasten vanhem-
piin liittyviä käsityksiä on tutkittu tähän mennessä varsin vähän. Tässä lap-
sinäkökulmaisessa tutkimuksessa lapset ovat saaneet mahdollisuuden toimia
tiedon tuottajan ja asiantuntijan rooleissa.
Tutkimus on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen ja se myötäilee fenomenografi-
sen tutkimusotteen päälinjoja. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuoden 2015 ai-
kana haastattelemalla yhteensä 12 esikoululaista Keski-Suomessa sijaitsevassa
päiväkodissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelun menetelmää
soveltaen pari- ja yksilöhaastatteluina. Tutkimusaineiston analyysimenetelmä-
nä sovellettiin fenomenografista analyysiä.
Äiteihin ja äitiyteen liittyvät käsitykset muodostavat tutkimuksen viisi tuloska-
tegoriaa. Ensinnäkin, lasten käsitysten mukaan äitiyteen liittyy ehtoja, jotka ra-
jaavat äidin roolin tiettyyn kontekstiin. Toiseksi, lapset käsittävät äitiyden il-
miönä, johon liittyy muun muassa äidiksi ryhtymisen vapaaehtoisuus ja äitiy-
den merkitys uuden elämän edellytyksenä ja sen, että äiti toimii lapsen par-
haaksi. Kolmas tuloskategoria kuvaa äitien inhimillisyyttä: lapset käsittävät
äitien olevan henkilöitä, jotka kohtaavat elämässä sekä haasteita että myönteisiä
kokemuksia. Neljäs tuloskategoria kuvaa äitiä, joka esiintyy lasten puheissa
aktiivisena arjen toimijana ja organisaattorina arjen erilaisissa tilanteissa. Vii-
dennessä tuloskategoriassa kuvastuu äitien auktoriteettiasema lapsiin nähden.
Auktoriteettiasemastaan huolimatta äiti on salliva ja lasta kuunteleva aikuinen.
Tämän tutkimuksen perusteella hyvään äitiyteen liittyvät elementit ovat äidin
läsnäolo, huolehtiminen perheestä, lapsen kuunteleminen sekä lapseen kohdis-
tuva hemmottelu ja sallivuus.
Valtaosa tämän tutkimuksen aikana esille tulleista lasten käsityksistä liittyy
heidän omaan äitiin. Tutkimuksen yksi johtopäätös on, että lapset määrittelevät
omasta äidistä tekemiensä käsitysten perusteella ne piirteet ja ominaisuudet,
jotka he liittävät hyvään äitiyteen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Niillä on niin paljon naamassa niitä ryttyjä ja kaikkia" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä isovanhemmista
Rissanen, Mari; Nikkinen, Tiia (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten käsityksiä isovanhemmista. Isovanhemmuutta on tutkittu varsin vähän ja se on keskittynyt lähinnä isovanhempien kokemuksiin isovanhemmuudesta. Pyrimmekin ... -
7-8-vuotiaiden oppilaiden käsityksiä terveellisestä ruokavaliosta ja hyvästä kouluruokailusta
Isomäki, Terhi (2012) -
Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
Laukkanen, Annamari (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä ... -
Esikouluikäisten ja heidän huoltajien käsitys lapsen uimataidosta
Toitturi, Jyri; Puomi, Erna (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko esikouluikäisten lasten ja huoltajien käsitykset lapsen uimataidosta samansuuntaisia. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, oliko uimataidon eri osa-alueiden arvioinnin lisäksi ... -
Kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä
Kaunismäki, Sanna (2012)Tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten käsityksiä hyvästä elämästä. Li-säksi tutkittiin vastaajien käyttämiä selviytymiskeinoja vastoinkäymisen jäl-keen. Tutkimuksen viitekehyksenä on positiivinen psykologia ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.