Millainen on hyvä opettaja? : 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajuudesta
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää 2.-luokkalaisten käsityksiä hyvästä opettajasta, koska ilmiötä on tutkittu lasten näkökulmasta vasta vähän. Lasten käsityksiä tarkasteltiin suhteessa asiantuntijoiden käsityksiin, mikä edellytti lapsilähtöisen hyvän opettajuuden mallin muodostamisen. Teoreettisena viitekehyksenä toimi moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli (MAP). Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja sen lähestymistapa sitoutui fenomenografiaan. Aineisto kerättiin kymmeneltä 2.-luokkalaiselta oppilaalta kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa painottui aineistolähtöisyys. Haastatteluaineistosta muodostettiin kymmenen käsityskategoriaa ja lopulta kolme kuvauskategoriaa. Tutkielmassa havaittiin, että hyvällä opettajalla on useita ominaisuuksia, kuten kyky asettaa rajat ja olla sopivassa suhteessa tiukka. Tämän lisäksi lapset mainitsivat tärkeinä ominaisuuksina muun muassa kivuuden, kiltteyden ja huumorintajun, positiivisen palautteen antamisen, huolenpidon sekä yhdessä tekemisen. Käsityksistä muodostui hyvän opettajuuden malli, jossa korostuivat kolme ”kärkitaitoa”: kasvatuksellinen, relationaalinen ja pedagoginen taito. Tutkielma osoittaa, että hyvä opettaja on ”lujasti lempeä”: hänen tulee olla kiltti ja asettaa rajoja. Luokanhallinnan taitoja voitaisiinkin korostaa enemmän opettajankoulutuksessa. Kokonaisuudessaan asiantuntijoiden malli oli lasten mallia teoreettisempi: siinä hyvää opettajuutta lähestyttiin ammatillisesta näkökulmasta. Sen sijaan lasten käsitykset linkittyivät opettajan tapaan toimia ja olla lasten kanssa; käsityksissä korostui opettajan kasvatuksellinen taito. Jatkossa hyvää opettajuutta tutkittaessa voitaisiin painottaa lapsilähtöisyyttä, jotta opettajuuden malleihin saataisiin mukaan myös lasten näkökulma.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta
Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ... -
Turvallinen opettaja : 6.-luokkalaisten näkemyksiä
Lahtinen, Juha (2014)Lahtinen, J. 2014. Turvallinen opettaja. 6.-luokkalaisten näkemyksiä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. 77 sivua. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisena ... -
Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti : opettajien kokemuksia
Ojala, Terhi (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to examine and interpret teachers’ experiences of pupils with emotional and behavioural disordres in comprehensive schools in Finland. The term ‘pupils with emotional and behavioural disorders’ ...