Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorKoskinen, Hanna
dc.date.accessioned2016-06-08T14:33:29Z
dc.date.available2016-06-08T14:33:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542907
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50207
dc.description.abstractViestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat edelleen paikoittain varjoon organisaation strategisista toimijoista puhuttaessa ja tämä saattaa johtaa esimerkiksi heikompaan budjetointiin sekä vähäisiin vaikuttamismahdollisuuksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä strategisen viestinnän käsitteestä ja tuoda tuoreita näkökulmia viestintäammattilaisten asemaan organisaatiossa. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin viestintäammattilaisen strategista roolia, strategisen viestinnän määritelmää sekä viestintäammattilaisen asemaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluna ja analysoitiin teemoittelemalla sekä diskurssianalyysia myötäillen. Tutkimusaineisto koostui kuudesta esimiesasemassa olevista tai olleista viestintäammattilaisista. Haastateltavista kaksi edustivat yksityistä sektoria, kaksi julkista sektoria ja kaksi kolmatta sektoria. Tulosten perusteella viestijän strategisen roolin painopisteitä pitäisi tarkastella enemmän tavoitteiden kuin tehtävien kautta. Strateginen viestintä nähdään koko organisaation tasolla tapahtuvana viestintänä, joka luo ja edistää organisaation strategiaa. Johtoryhmäpaikka ei ole takeena viestinnän strategisuudelle, mutta se toimii merkittävänä etuna tehokkaalle työskentelylle. Johtoryhmäpaikan merkitystä kuvattiin kahdella diskurssilla, jota olivat 1) osallistuja ja 2) kuuntelija. Viestintäammattilaisen asemaa kuvattiin kolmella diskurssilla, jotka olivat 1) ansaittu arvostus 2) aliarvostus sekä 3) ansaittu epäarvostus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (71 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherCommunicative constitution of organization
dc.subject.otherjohtoryhmä
dc.subject.otherstrateginen viestintä
dc.subject.otherstrateginen viestijä
dc.subject.otherstrategia käytäntönä
dc.subject.otherviestintäammattilaisen roolit
dc.titleViestinnän strateginen rooli organisaatiossa : näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
dc.title.alternativeNäkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606082978
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2016-06-08T14:33:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysojohtoryhmät
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysostrategia
dc.subject.ysoviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot