Sisäisen viestinnän rooli ketterän strategian toimeenpanossa
Tekijät
Päivämäärä
2016Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selventää yhteyttä sisäisen viestinnän ja strategian välillä. Tutkimuksella selvitettiin, millainen on henkilöstön kokemus sisäisestä viestinnästä, millaiset tekijät siihen vaikuttavat ja minkälainen on henkilöstön kokemus strategiasta ja sen synnystä. Lisäksi kerättiin tietoa siitä, mikä on sisäisen viestinnän tehtävä strategian toteuttamisessa.
Tutkimuksen teoriapohja muodostuu strategia käytäntönä -ajattelusta, merkityksellistämisestä, sisäisestä viestinnästä, dialogisuudesta ja tarinankerrontaan liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta. Tutkimus on tapaustutkimus, jonka avulla pyrittiin kertomaan sisäisen viestinnän tehtävästä strategian toteuttamisessa ohjelmistotalo Vincitin kontekstissa. Tutkimus toteutettiin empiirisenä, laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavina oli seitsemän kohdeorganisaation henkilöstön jäsentä. Analysointi tehtiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin keinoin, mutta samalla myös teoriaa käytettiin aineistosta nousevien tulkintojen tukena.
Analyysissa nousi esiin, että kohdeorganisaatiossa viestintä on avointa, dialogista sekä runsasta ja hallitsematonta. Sisäiseen viestintään vaikuttivat viestintään kannustaminen, henkilöstölle sopivien kanavien valinta ja tarinoiden käyttö. Strategia sen sijaan on toiminnan kautta syntyvää ja se suuntaa kohti henkilöstölähtöistä unelmaa. Lisäksi strategia on kytketty vahvasti arjen työhön. Tulosten perusteella viestinnän tehtävänä on tukea organisaation kulttuuria, mahdollistaa vaikuttaminen ja osallistaa henkilöstöä organisaation kehittämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma
Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ... -
Työyhteisön sisäisen viestinnän haasteet organisaation muutoksessa
Hämäläinen, Sirpa (2011)Tutkimuksessa tarkasteltiin työyhteisön sisäistä viestintää organisaation muutostilanteessa. Tutkimuskohde oli uusi yksikkö, joka kuuluu moniammatilliseen koulutusorganisaatioon. Tutkimuksella selvitettiin tiedonkulun ... -
Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Metsäpelto, Karin (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ... -
Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa
Kumpulainen, Piia (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.