English teachers' experiences of writing tasks
Kielen oppiminen ja opetus sekä motivaatio ja jopa opettajien työtyytyväisyys ovat runsaasti tutkittuja aiheita, mutta opettajien henkilökohtaisia kokemuksia kirjoittamisen käytöstä ei ole tarjolla. Opettajien kuuleminen tarjoaa kuvan opettajan työn arjesta ja sen vaikutuksesta kirjoitustehtävien käyttöön. Edes opetusoppaat eivät välttämättä tarjoa samanlaista näkökulmaa, ja kokeneiden opettajien kokemusten kuuleminen voi siten tarjota arvokkaan tuen esimerkiksi tuoreille opettajille.
Kirjoittamisella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa kokonaisten, englanninkielisten tekstien tuottamista. Koska tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla englannin opettajien kokemuksia ja mielipiteitä kirjoittamisen käytöstä, tutkimusmetodiksi valittiin yksilöhaastattelu, joka antaisi opettajien oman äänen kuulua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kokenutta englannin opettajaa Keski- ja Etelä-Suomesta sekä yläkoulusta että lukiosta.
Tulokset osoittivat, että merkittävin tekijä tekstien kirjoittamisessa opettajille on aikapula, sillä kirjoittaminen vaatii paljon aikaa sekä oppilailta että opettajalta, jolle oppilastekstien käsittely tarkoitti yleensä ilta- ja viikonlopputöitä. Haastatellut opettajat käyttivät monipuolisia kirjoitustehtäviä, ja opettajia motivoi oppilaiden motivaatio ja panostus sekä erityisesti luovan kirjoittamisen, fiktion ja runojen, käyttö sekä niiden kautta välittyvä oppilaiden mielikuvitus ja luovuus. Kirjoittamisen käytössä oli näkyvä ero yläkoulun ja lukion välillä.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat katsauksen opettajien kokemukseen kirjoittamisen käytöstä opetuksessa ja antavat siten makua esimerkiksi uusille opettajille siitä, millaisia asioita kannattaa huomioida kirjoitustehtäviä teettäessä. Tulokset suosittelevat myös väljempää aikataulua opetukseen, sillä kuten myös työtyytyväistutkimukset osoittavat, opettajien työtaakka ja kiire tuskin auttavat oppilaitakaan. Oppilaiden kykyä tuottaa tekstejä voisi kehittää antamalla opettajille aikaa opettaa kirjoittamista ja antaa palautetta oppilasteksteistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland
Penesumbu, Divine; Taipale, Liina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen ... -
Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers
Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ... -
Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Räsänen, Janne (2021)Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ... -
The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China
Luokkanen, Alma (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.