University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

English teachers' experiences of writing tasks

Thumbnail
View/Open
864.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Turunen, Joanna
Date
2016
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Kielen oppiminen ja opetus sekä motivaatio ja jopa opettajien työtyytyväisyys ovat runsaasti tutkittuja aiheita, mutta opettajien henkilökohtaisia kokemuksia kirjoittamisen käytöstä ei ole tarjolla. Opettajien kuuleminen tarjoaa kuvan opettajan työn arjesta ja sen vaikutuksesta kirjoitustehtävien käyttöön. Edes opetusoppaat eivät välttämättä tarjoa samanlaista näkökulmaa, ja kokeneiden opettajien kokemusten kuuleminen voi siten tarjota arvokkaan tuen esimerkiksi tuoreille opettajille. Kirjoittamisella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa kokonaisten, englanninkielisten tekstien tuottamista. Koska tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla englannin opettajien kokemuksia ja mielipiteitä kirjoittamisen käytöstä, tutkimusmetodiksi valittiin yksilöhaastattelu, joka antaisi opettajien oman äänen kuulua. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa kokenutta englannin opettajaa Keski- ja Etelä-Suomesta sekä yläkoulusta että lukiosta. Tulokset osoittivat, että merkittävin tekijä tekstien kirjoittamisessa opettajille on aikapula, sillä kirjoittaminen vaatii paljon aikaa sekä oppilailta että opettajalta, jolle oppilastekstien käsittely tarkoitti yleensä ilta- ja viikonlopputöitä. Haastatellut opettajat käyttivät monipuolisia kirjoitustehtäviä, ja opettajia motivoi oppilaiden motivaatio ja panostus sekä erityisesti luovan kirjoittamisen, fiktion ja runojen, käyttö sekä niiden kautta välittyvä oppilaiden mielikuvitus ja luovuus. Kirjoittamisen käytössä oli näkyvä ero yläkoulun ja lukion välillä. Tutkimuksen tulokset tarjoavat katsauksen opettajien kokemukseen kirjoittamisen käytöstä opetuksessa ja antavat siten makua esimerkiksi uusille opettajille siitä, millaisia asioita kannattaa huomioida kirjoitustehtäviä teettäessä. Tulokset suosittelevat myös väljempää aikataulua opetukseen, sillä kuten myös työtyytyväistutkimukset osoittavat, opettajien työtaakka ja kiire tuskin auttavat oppilaitakaan. Oppilaiden kykyä tuottaa tekstejä voisi kehittää antamalla opettajille aikaa opettaa kirjoittamista ja antaa palautetta oppilasteksteistä. ...
Keywords
EFL teachers motivation writing englannin kieli opetus opettajat motivaatio kirjoittaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201606062943

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Integrating educational technology into English teacher education : a descriptive study on the experiences of Finnish student teachers of English after participation in a web-conferencing project 

    Pinta, Liisa (2001)
  • Exploring the conditions of English language education through the experience of Eritrean Sophomore English language learners and teachers 

    Tewelde, Mussie; Moate, Josephine; Posti-Ahokas, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2023)
    This study addresses the little studied context of English language education in Eritrea. Despite the teaching of English as a subject and the forward-looking mother tongue policy implemented in Eritrean elementary education, ...
  • Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers 

    Räsänen, Janne (2021)
    Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ...
  • The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China 

    Luokkanen, Alma (2020)
    Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa ...
  • Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions 

    Miettinen, Sanna (2016)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre