Kuusi kuukautta kokemuskoulua : 4H-tapahtumatuottajavalmennus
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aktiivista kansalaisuutta kehittävän oppimisympäristön rakentumista tapahtumatuottajavalmennuksessa. Ajankohtaisuutta tutkimukselleni tuo työelämän muutos joka heijastuu myös oppimiselle asetettaviin vaatimuksiin. Yhteiskunnallisen kehyksen tutkimukselle asettaa uusi opetussuunnitelma.
Aineistoni pohjautuu osallistuvaan havainnointiin ja kahteen erilliseen lomakekyselyyn. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykseni ovat: millainen 4H:n tapahtumatuottajavalmennus on oppimisympäristönä sekä miten oppimisympäristö edistää aktiivista kansalaisuutta.
Analyysissä havaitsin oppimisympäristön rakentamisessa olennaiseksi asioiden sitomisen oppijoiden elämään. Kokemuksellista oppimista painottavan John Deweyn mukaan oppimisprosessi on pohjaltaan ongelmanratkaisua, jossa oppija rekonstruoi aiempia tietojaan ja käsityksiään asiasta kohdatessaan uutta. Aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulmasta analyysissä esiin nousivat yksilön ominaisuudet ryhmän rakentumisen kannalta, ryhmäytymisen merkitys, tiimissä toimiminen ja johtajuus. Tuloksissa näkyy myös oppijoiden kehittynyt ymmärrys laajojen kokonaisuuksien hahmottamisessa. Tämä vastaa yritykseeni sitoa aktiivista kansalaisuutta synnyttävät tekijät opetussuunnitelmassa hahmoteltuun laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen jolla korostetaan oppijan aktiivisuutta, ilmiöoppimista ja laaja-alaisia oppimistavoitteita.
Koska tulevaisuuden työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja opitaan parhaiten formaalin koulun oppimisympäristöä laajentamalla, nousee kiinnostavaksi jatkotutkimuksen aiheeksi myös nonformaalin- ja formaalin koulutuksen tiivistyvä yhteistyö ja vapaa-ajalla opitun tunnustaminen.
...
Muu nimeke
4H-tapahtumatuottajavalmennusAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perceived contributions of Plan International Finland Children's Board participation to active global citizenship
Heikkinen, Ella (2024)Globaalikasvatus on keino vastata nykyajan globaaleihin haasteisiin ja edistää kestävän kehityksen toteutumista. Suuri osa aiemmasta tutkimuksesta on keskittynyt formaaliin globaalikasvatukseen ja globaalikansalaisuuden ... -
Under the magnifying glass: critical moments in virtual exchange
Háhn, Judit; Radke, Katarzyna; Dekker, Ivonne (University of Groningen Press, 2022)Virtual Exchange (VE) is a form of experiential learning that relies heavily on learning-by-doing and reflection. The present study draws on visual data comprising students’ perceptions of critical learning incidents ... -
Aktiivisen kansalaisen ihanne ikääntyneen kansalaisuutta määrittämässä : ikääntyneiden kansalaisuus hoivapolitiikassa ja hoivan käytännöissä
Tähtinen, Johanna (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella, kuinka aktiivisen kansalaisuuden ihanne näkyy tutkimuskirjallisuuden perusteella Suomen vanhushoivapolitiikassa sekä vanhushoivan käytännöissä. Teoriapohjana ... -
Muistisairas ja aktiivinen kansalaisuus : muistisairaan osallisuus, osallistuminen ja valinnanvapaus Muistiliiton kannanotoissa 2017-2019
Virtanen, Kari (2020)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on asettaa muistisairaan kansalaisuus osaksi aktiivisen kansalaisuuden kenttää ja selvittää mitä teemoja Muistiliitto pitää tärkeänä muistisairaan aktiivisen kansalaisuuden suhteen. ... -
Nuorten yhteiskunnalliset tiedot, osallistuminen ja asenteet : kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen päätulokset
Mehtäläinen, Jouko; Niilo-Rämä, Mikko; Nissinen, Virva (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.