Show simple item record

dc.contributor.advisorKeränen, Marja
dc.contributor.advisorOkkolin, Mari-Anne
dc.contributor.authorSkippari, Virpi
dc.date.accessioned2016-06-06T15:41:16Z
dc.date.available2016-06-06T15:41:16Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1542685
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50138
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkastellaan aktiivista kansalaisuutta kehittävän oppimisympäristön rakentumista tapahtumatuottajavalmennuksessa. Ajankohtaisuutta tutkimukselleni tuo työelämän muutos joka heijastuu myös oppimiselle asetettaviin vaatimuksiin. Yhteiskunnallisen kehyksen tutkimukselle asettaa uusi opetussuunnitelma. Aineistoni pohjautuu osallistuvaan havainnointiin ja kahteen erilliseen lomakekyselyyn. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykseni ovat: millainen 4H:n tapahtumatuottajavalmennus on oppimisympäristönä sekä miten oppimisympäristö edistää aktiivista kansalaisuutta. Analyysissä havaitsin oppimisympäristön rakentamisessa olennaiseksi asioiden sitomisen oppijoiden elämään. Kokemuksellista oppimista painottavan John Deweyn mukaan oppimisprosessi on pohjaltaan ongelmanratkaisua, jossa oppija rekonstruoi aiempia tietojaan ja käsityksiään asiasta kohdatessaan uutta. Aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulmasta analyysissä esiin nousivat yksilön ominaisuudet ryhmän rakentumisen kannalta, ryhmäytymisen merkitys, tiimissä toimiminen ja johtajuus. Tuloksissa näkyy myös oppijoiden kehittynyt ymmärrys laajojen kokonaisuuksien hahmottamisessa. Tämä vastaa yritykseeni sitoa aktiivista kansalaisuutta synnyttävät tekijät opetussuunnitelmassa hahmoteltuun laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen jolla korostetaan oppijan aktiivisuutta, ilmiöoppimista ja laaja-alaisia oppimistavoitteita. Koska tulevaisuuden työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja opitaan parhaiten formaalin koulun oppimisympäristöä laajentamalla, nousee kiinnostavaksi jatkotutkimuksen aiheeksi myös nonformaalin- ja formaalin koulutuksen tiivistyvä yhteistyö ja vapaa-ajalla opitun tunnustaminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (101 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkansalaiskasvatus
dc.subject.otheraktiivinen kansalaisuus
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherkokemuksellinen oppiminen
dc.subject.othertekemällä oppiminen
dc.subject.otherosallistuminen
dc.subject.otherDewey
dc.titleKuusi kuukautta kokemuskoulua : 4H-tapahtumatuottajavalmennus
dc.title.alternative4H-tapahtumatuottajavalmennus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201606062937
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2016-06-06T15:41:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokansalaiskasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysotekemällä oppiminen
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.yso4H-kerhot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record