dc.contributor.advisor | Keränen, Marja | |
dc.contributor.advisor | Okkolin, Mari-Anne | |
dc.contributor.author | Skippari, Virpi | |
dc.date.accessioned | 2016-06-06T15:41:16Z | |
dc.date.available | 2016-06-06T15:41:16Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542685 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50138 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aktiivista kansalaisuutta kehittävän oppimisympäristön rakentumista tapahtumatuottajavalmennuksessa. Ajankohtaisuutta tutkimukselleni tuo työelämän muutos joka heijastuu myös oppimiselle asetettaviin vaatimuksiin. Yhteiskunnallisen kehyksen tutkimukselle asettaa uusi opetussuunnitelma.
Aineistoni pohjautuu osallistuvaan havainnointiin ja kahteen erilliseen lomakekyselyyn. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä. Tutkimuskysymykseni ovat: millainen 4H:n tapahtumatuottajavalmennus on oppimisympäristönä sekä miten oppimisympäristö edistää aktiivista kansalaisuutta.
Analyysissä havaitsin oppimisympäristön rakentamisessa olennaiseksi asioiden sitomisen oppijoiden elämään. Kokemuksellista oppimista painottavan John Deweyn mukaan oppimisprosessi on pohjaltaan ongelmanratkaisua, jossa oppija rekonstruoi aiempia tietojaan ja käsityksiään asiasta kohdatessaan uutta. Aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulmasta analyysissä esiin nousivat yksilön ominaisuudet ryhmän rakentumisen kannalta, ryhmäytymisen merkitys, tiimissä toimiminen ja johtajuus. Tuloksissa näkyy myös oppijoiden kehittynyt ymmärrys laajojen kokonaisuuksien hahmottamisessa. Tämä vastaa yritykseeni sitoa aktiivista kansalaisuutta synnyttävät tekijät opetussuunnitelmassa hahmoteltuun laajempaan yhteiskunnalliseen kehykseen jolla korostetaan oppijan aktiivisuutta, ilmiöoppimista ja laaja-alaisia oppimistavoitteita.
Koska tulevaisuuden työelämässä tarvittavia tietoja ja taitoja opitaan parhaiten formaalin koulun oppimisympäristöä laajentamalla, nousee kiinnostavaksi jatkotutkimuksen aiheeksi myös nonformaalin- ja formaalin koulutuksen tiivistyvä yhteistyö ja vapaa-ajalla opitun tunnustaminen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (101 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kansalaiskasvatus | |
dc.subject.other | aktiivinen kansalaisuus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | kokemuksellinen oppiminen | |
dc.subject.other | tekemällä oppiminen | |
dc.subject.other | osallistuminen | |
dc.subject.other | Dewey | |
dc.title | Kuusi kuukautta kokemuskoulua : 4H-tapahtumatuottajavalmennus | |
dc.title.alternative | 4H-tapahtumatuottajavalmennus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606062937 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2016-06-06T15:41:17Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kansalaiskasvatus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | tekemällä oppiminen | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | 4H-kerhot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |