dc.contributor.advisor | Koivula, Merja. | |
dc.contributor.author | Hannula, Ila | |
dc.date.accessioned | 2016-06-06T12:14:01Z | |
dc.date.available | 2016-06-06T12:14:01Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1542795 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50131 | |
dc.description.abstract | Hannula, Ila. 2016. Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä. Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 97 sivua + liitteet.
Tieto- ja viestintätekniikka sekä sen välineet ovat yleistyneet viime vuosina niin kodeissa, kuin varhaiskasvatuksen sekä koulunkin ympäristöissä. Erilaisten teknologioiden ja median vaikutusten voimistuminen arjessa luo paineen myös opetuksen kehittymiselle tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämpään suuntaan. Tämän tutkimuksen tutkimustehtävänä oli selvittää lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien pedagogisesta hyödyntämisestä esiopetuksessa ja esiopetuksen oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa sekä mediakasvatuksesta varhaiskasvatuksessa.
Tutkimus oli luonteeltaan monimetodinen ja sen aineiston keruu suoritettiin survey-tutkimuksena Jyväskyläläisessä Eskarin tulevaisuusnäyttö –hankkeessa. Tutkimuksen sähköiseen kyselyyn vastasi 34 eHipsu-hankkeessa mukana olevaa esiopetuksen työntekijää ja tulokset analysoitiin SPSS- ohjelmalla sekä laadulliset kysymykset sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan lastentarhanopettajat kokivat tablettilaitteet esiopetuksessa lapsia motivoivaksi välineeksi, jolla laajennettiin esiopetuksen sisältöjä. Tablettilaitteet nähtiin uusina, mutta osittain myös hankalina välineinä esiopetuksen arjessa, johtuen koulutuksen puutteesta sekä omien taitojen heikkoudesta. Tulosten mukaan lastentarhanopettajilla intoa oppia uutta tablettien hyödyntämisestä esiopetuksessa, mutta samalla he kaipasivat koulutusta ja vertaistukea. Mediakasvatuksesta opettajilla oli yllättävänkin niukalti kokemuksia.
Tablettilaitteiden hyödyntämisestä esiopetuksessa tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän tietoa opetuksen ja oppimisen muuttamiseksi tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntävämmäksi pedagogisissa kokonaisuuksissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (111 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tablettilaitteet | |
dc.subject.other | esiopetus | |
dc.subject.other | pedagogiikka | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus. | |
dc.title | Tablettilaitteiden pedagoginen hyödyntäminen esiopetusryhmissä : lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä | |
dc.title.alternative | Lastentarhanopettajien kokemuksia tablettien käytöstä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606062930 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2016-06-06T12:14:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | taulutietokoneet | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |