dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Salmi, Lilja | |
dc.date.accessioned | 2016-06-03T14:47:35Z | |
dc.date.available | 2016-06-03T14:47:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1545416 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50099 | |
dc.description.abstract | Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä
materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on
kuitenkin entisestään korostunut nyky-yhteiskunnassa, jossa elinikäinen oppiminen ja itsenäinen toimijuus ovat
keskeisiä arvoja. Myös uudessa, vuonna 2015 voimaan tulleessa lukion opetussuunnitelmassa itseohjautuvan
oppimisen tukemisen merkitystä on korostettu. Opetussuunnitelmassa on myös asetettu tavoitteeksi
oppiainerajat ylittävän oppimisen lisääminen. Näistä syistä itseohjautuvaan kieltenoppimiseen opastava
materiaalipaketti voisi auttaa toisen asteen opettajia vastaamaan paremmin sekä opetussuunnitelman että
oppilaiden tarpeisiin.
Itseohjautuvassa oppimisessa päätösvalta ja vastuu oppimisesta siirtyvät opettajalta oppijalle, jonka tehtävänä
on suunnitella, seurata ja arvioida omaa oppimistaan. Näin opiskelija tulee tietoiseksi omista
oppimisprosesseistaan ja pystyy näin hyödyntämään paremmin sekä saamaansa opetusta että ympäristönsä
tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Itseohjautuvalla oppimisella on myös sisäistä motivaatiota ja oppimiseen
sitoutumista lisääviä vaikutuksia, ja sitä voidaan käyttää oppijaa voimaannuttavana työskentelymuotona.
Oppimateriaalipaketin oppimiskäsitys pohjautuu sosiokulttuuriseen viitekehykseen, jonka mukaan kieltä opitaan
kommunikaation avulla ja sen kautta. Oppimiskäsityksessä korostetaan vuorovaikutuksen, metakognitiivisten
taitojen ja oppimisympäristön vaikutusta oppimiseen. Paketin tehtävät on suunniteltu kannustamaan oppijaa
hyödyntämään erilaisia oppimisstrategioita ja vaihtelevia, autenttisia materiaaleja joustavasti sekä yhdessä että
yksilöinä. Eri strategioiden ja taitojen lisäksi oppijat harjoittelevat tavoitteiden asettamista, omien
oppimisprosessiensa valvontaa ja itsearviointia.
Materiaali on järjestetty aikataulun sijaan teemoittain, jotta opettaja ja opiskelijat voivat yhdessä suunnitella
kurssisisällöt vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Materiaalissa käsiteltävät teemat ovat kielitietoisuus, kriittinen
ajattelu, oman toiminnan ohjaaminen, lukeminen, kuunteleminen, kirjoittaminen, puhuminen ja sanasto.
Materiaali tarjoaa oppijoille erilaisten harjoitteiden ja tehtävien lisäksi mahdollisuuden laajempien
oppimisprojektien toteutukseen aina tavoitteiden asettelusta ja projektin suunnittelusta tulosten esittelyyn ja
oman toiminnan arviointiin.
Vaikka materiaalipaketti on lähtökohtaisesti suunniteltu toimimaan lukion valinnaisen kielikurssin pohjana,
voidaan materiaalia hyödyntää paitsi täydentämään muuta toisen asteen kielenopetusta myös sekä vanhempien
että nuorempien oppijoiden kanssa. Materiaalia ei ole lähtökohtaisesti sidottu mihinkään kieleen, joten se
soveltuu myös oppiainerajat ylittävään tai kansainvälisten ryhmien opettamiseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (258 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Self-direction | |
dc.subject.other | foreign language learning | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning | |
dc.title.alternative | Material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201606032871 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2016-06-03T14:47:36Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | itseohjautuvuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |