Klassisen musiikin opetus yläkoulussa
Maisterintutkielmani tarkoitus oli saada selville, mitä yläkoulun klassisen musiikin opetukseen kuuluu ja miten opettajat ja oppilaat suhtautuvat klassisen musiikin opetukseen. Tutkimukseni päämääränä oli kartoittaa klassisen musiikin opetuksen nykytilaa suomalaisissa yläkouluissa.
Kartoitin tutkimustehtävääni seuraavien tutkimuskysymysten avulla: mitä klassisen musiikin opettamiseen yläkoulussa sisältyy? Minkälaisia näkemyksiä musiikin opettajilla ja oppilailla on klassisen musiikin opettamisesta yläkoulussa? Onko opettajan sukupuolella, iällä, koulutuksella tai työkokemuksella yhteyttä klassisen musiikin opettamiseen? Selvitin muun muassa paljonko klassista musiikkia opetetaan (h/kurssi), mitä aihepiirejä ja menetelmiä opetukseen sisältyy ja miten opettajat kuvaavat perusteita klassisen musiikin opettamiseen?
Toteutin tutkimuksen kyselytutkimuksena, jonka lähetin sähköpostitse 30:n mannersuomalaisen kunnan yläkoulun musiikinopettajille. Kyselyyn vastasi 10 opettajaa ja 90 oppilasta. Kaikki yläkoulun luokka-asteet olivat edustettuina.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi muun muassa, että klassista musiikkia opetetaan yläkoulussa vähintään yhden tunnin verran. Musiikin kuuntelu oli ehdottomasti suosituin opetusmenetelmä, jonka myös oppilaat tunnistivat klassisen musiikin opetuksessa käytetyksi menetelmäksi. Kuuntelukasvatus oli ainoa kaikkien opettajien opettama klassisen musiikin aihepiiri. Klassisen musiikin opetukseen käytetään harvoin älylaitteita, jos ollenkaan. Tuloksista kävi ilmi myös syitä, miksi klassista musiikkia opetetaan tai ei opeteta yläkoulussa. Sekä opettajat että oppilaat kokivat klassisen musiikin opetuksen kuuluvan yläkoulun musiikin opetukseen. Opettajat, joilla oli musiikkikasvatus pääaineena, opettivat klassista musiikkia enemmän, useammilla opetusmenetelmillä sekä useammilla aihepiireillä.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että klassisen musiikin opetusta yhdessä soittamalla tulisi lisätä. Klassisen musiikin kuulumisella yläkoulun musiikin opetukseen on yllättävän vankka pohja. Sekä opettajat että oppilaat kokivat musiikin lajin kuuluvan opetukseen. Klassista musiikkia opetetaan monin eri tavoin ja opetettavat aihepiirit eivät pyöri tutkimuksen mukaan yhden aiheen ympärillä. Klassista musiikkia opetetaan yläkoulussa, mutta opetuksen määrässä ja laadussa on eroja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikillisten tunteidensäätelystrategioiden tyypillisyys ja yhteys musiikkipreferenssiin klassisen musiikin kuuntelijoilla
Hartikainen, Sasu (2012)Tässä tutkimuksessa tutkittiin klassista musiikkia kuuntelevien ihmisten tapoja säädellä tunteitaan musiikinkuuntelun yhteydessä. Tutkimusongelmana oli selvittää aiemman tutkimuksen tunnistaman seitsemän mielialansäätelystrategian ... -
Ukkospilviä ja Beethovenia : klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
Karkulahti, Essi (2011)Tämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä ... -
7.-luokkalaisten mieliala- ja tunnekokemukset musiikintunnilla : musiikin yhteys nuoren psyykkiseen hyvinvointiin yläkoulussa
Lepistö, Oona (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa etsitään vastausta siihen, onko musiikilla nuorten psyykkistä hyvinvointia kohentavaa vaikutusta yläkoulun musiikintunneilla. Musiikin yleisiä hyvinvointivaikutuksia on tutkittu paljon, ja ... -
Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa - oppilaan toive vai kauhistus : tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista
Lassila, Satu-Marja (2017)TIIVISTELMÄ Lassila, S. 2017. Liikunnan yhteisopetus yläkoulussa – oppilaan toive vai kauhistus? Tapaustutkimus yhden yhteisopetukseen siirtyneen luokan oppilaiden kokemuksista. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Jyväskylän ... -
Musiikin historian opettaminen Hyvinkään peruskoulujen alaluokilla
Mönkkönen, Konsta (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten ja millä menetelmillä musiikinhistoriaa opetetaan peruskoulun alaluokilla. Tutkimuksessani hain vastausta kahteen kysymykseen: (i) Millaista on länsimaisen taidemusiikin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.