Representations of authentic Japanese martial traditions : examining perspectives of instructors and students of koryū
Tutkimuksessa käsitellään vanhoja japanilaisia taistelulajiperinteitä, niin sanottuja koryū-lajeja kielenja
kulttuurintutkimuksen näkökulmista. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia
representaatioita Suiō-ryū iai kenpōn, erään japanilaisen taistelulajiperinteen ohjaajat ja oppilaat luovat
lajistaan haastatteluissa, millainen rooli tärkeästä globaalista roolistaan tunnetulla englannin kielellä on
koryūn kontekstissa, sekä tutkia muita lajin parissa esiintyviä merkityksellisiä diskursseja.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä avataan aiempaa tutkimusta liittyen representaatioihin,
japanilaisiin taistelulajeihin, globalisaatioon sekä autenttisuuden käsitteeseen. Keskeisin teoreettinen
lähtökohta tutkimuksessa on konstruktionistinen lähestymistapa kieleen ja kulttuuriin.
Tutkimuksen materiaali kerättiin puolistrukturoiduilla teema-haastatteluilla Japanissa ja etäyhteydellä
mm. Skypen kautta. Haastateltavia oli kolme, joista kaksi opettaa lajia omilla harjoitussaleillaan
Japanissa. Materiaali analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin kautta ensin teemoitellen, sitten
representaatioita analysoiden, ja kolmanneksi tarkastellen autenttisuuden diskurssia, joka nousi
keskeiseksi sekä haastattelumateriaalissa että taustakirjallisuudessa.
Tutkimuksen tulokset vastaavat osittain taustakirjallisuuden luomaa kuvaa koryū-lajeista esim.
tavoitteiden sekä lajien ominaisuuksien osalta, ja osittain tuovat ilmi myös erilaisia tapoja
representoida kyseisiä lajeja, mm. yksilöllisen näkökulman kautta. Englannin rooli lajien parissa on
lähes olematon, ja sillä ei ole merkitystä esim. autenttisuuden luomisessa lajin parissa. Japanin kieli on
tässä kontekstissa selkeästi englannin kieltä tärkeämpi. Autenttisuus on tärkeää koryū-lajeille, ja
autenttisuuden diskurssi onkin esillä lähes kaikkialla koryū-lajien representaatioissa ja esille tulleissa
teemoissa.
Tutkimuksen tulokset voivat kiinnostaa representaatioista, englannin kielen roolista tai autenttisuuden
tutkimisesta kiinnostuneita tutkijoita. Lisäksi, koska tutkimusta koryū-lajeista on verrattain vähän
erityisesti kielentutkimuksen näkökulmasta, tutkimus voi olla kiinnostava niin kielentutkijoille kuin
myös alan harrastajille, vaikka tutkimuksen tulokset tuleekin nähdä vain yhtenä rajallisena tulkintana
tutkimuksen rajallisesta materiaalista.
...


Alternative title
Examining perspectives of instructors and students of koryūKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Origins and originality : Authenticity in the media representation of Julie Fowlis
Karjalainen, Noora (Intellect, 2018)This article examines the ways in which Scottish Gaelic singer Julie Fowlis is constructed ‘authentic’ in the media. Two narratives that I call ‘narrative of origins’ and ‘narrative of professionalism’ construct her ... -
"Natural, unmodified, meaningful, motivating and real" : authentic learning materials and authentic learning defined by fl teachers and teacher students
Rossi, Juuli (2013)Vieraiden kielten opetus ja autenttisuus ovat jo pitkään olleet keskustelun ja mielenkiinnon kohteina. Autenttisuuden monimuotoisuus ja vaikeasti määriteltävyys ovat tehneet aiheesta jopa vaikeasti lähestyttävän. Autenttisuuden ... -
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
The unspoken pressure of tradition : East Asian classical musicians in western classical music
Leppänen, Jenni Johanna (2013)Itäaasialaisia klassisia muusikoita käsittelevät artikkelit ovat olleet yleisiä eurooppalaisissa klassisen musiikin lehdissä siitä lähtien kun itäaasialaiset alkoivat yhä suuremmassa määrin voittaa kansainvälisiä ... -
Authentic texts as cultural mirrors : a handbook for English teachers
Autio, Laura Kaarina (2012)Autenttisuutta kieltenopetuksessa on käsitelty vuosien mittaan monesta eri näkökulmasta. Laajimmassa määritelmässä autenttiseksi oppimiseksi mielletään kaikki mikä on oppijalle keskeistä kun taas kapeimmassa määritelmässä ...