Digitaaliset osaamismerkit yrityksessä : tapaustutkimus
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Pro gradu -tutkielma käsittelee digitaalisia osaamismerkkejä, niiden
rakennetta sekä käyttömahdollisuuksia yrityksessä osaamisen tunnistamisessa
ja tunnustamisessa. Oppivan organisaation sekä asiantuntijuuden osaamisalueiden
avulla kartoitetaan yrityksen osaamisen tunnistamisen tapoja ja tarvetta. Tutkielmassa
perehdytään Mozillan kehittämään Open Badges -konseptin erilaisiin käyttötarkoituksiin
ja sen pohjalta kehitettyihin osaamismerkkiratkaisuihin. Lisäksi tutustutaan
Mozillan sekä Discendum Oy:n kehittämiin osaamismerkkien hallinnointi- ja
vastaanottojärjestelmiin. Yritysympäristöön tehtävässä tapaustutkimuksessa keskitytään
digitaalisten osaamismerkkien käyttökohteiden ja käyttöönotossa vastaantulevien
haasteiden kartoittamiseen. Tutkimuksen tuloksien perusteella tehdään suunnitelma
osaamismerkkijärjestelmän käyttöönotosta. Master’s Thesis examines the Digital Badges, their structure and use
for identification and recognition of skills. Learning organization, as well as expertise
in areas of knowledge are used to identify the need of recognition of know-how.
The Thesis introduces the Mozilla’s Open Badges concept and different applications
that have been developed on the basis of OBI-standard. It introduces also the Open
Badge management and reception solutions provided by Mozilla and Dicendum
Ltd. This Study focuses on identifying the use for Digital Badges and oncoming
challenges in the Company where the Case Study was carried out. The results of the
Case Study were used of creating a Digital Badge System Implementation Plan.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Johtajasta tohtoriksi - osaajasta oppijaksi? : organisaatiossa oppimisen monta todellisuutta goffmanilaisena kehysanalyysina
Malin, Virpi (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ... -
Koulun osaamisen kehittäminen - mahdollisuuksia, haasteita ja osaamistarpeita : fenomenografinen tutkimus Helsingin peruskoulun johtoryhmäläisten käsityksistä
Manninen, Veera (2014)Manninen, Veera. KOULUN OSAAMISEN KEHITTÄMINEN – MAHDOLLISUUKSIA, HAASTEITA JA OSAAMISTARPEITA. Fenomenografinen tutkimus Helsingin peruskoulun johtoryhmäläisten käsityksistä. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän ... -
Digitaalinen transformaatio haastaa organisaatiot ketteryyteen ja jatkuvaan oppimiseen
Vitikka, Minja (2020)Viimeisten vuosien aikana digitaalinen transformaatio on noussut ajankohtaiseksi teemaksi organisaatioissa ja tietojärjestelmätieteen tutkimuksessa. Ilmiön taustalla on teknologian kehittymisen vauhdittama yhteiskunnan ... -
Ylin johto oppivan organisaation osaamisen johtajana
Saarela, Maria (2006)