"Ein Garten Eden für unerschrockene Tierliebhaber" : eine Diskursanalyse über die Reisemotive in Reisereportagen zu Australien
Turismi lukeutuu maailmanlaajuisesti merkittäviin ja nopeimmin kasvaviin toimialoihin. Matkustaminen
ei ole enää harvojen etuoikeus, vaan siitä on tullut länsimaissa itsestäänselvyys ja jopa harrastus.
Matkustusmotiivien ja sitä kautta kuluttajakäyttäytymisen ymmärtäminen on keskeinen osa
matkailumarkkinointia ja sen suunnittelua. Vaikka matkakertomukset genrenä mielletään usein
yltiöpositiivisiksi mainosteksteiksi, on journalisteilla valtaa vaikuttaa lukijoihin ja eri matkakohteista
muodostuviin mielikuviin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten matkustusmotiiveja representoidaan saksankielisissä
matkakertomuksissa. Samalla tarkasteltiin kielellisiä keinoja, joiden avulla yritetään herättää lukijoiden
kiinnostus Australiaan matkakohteena. Tutkimusaineistoksi valittiin 22 vuosina 2012-2014 ilmestynyttä
matkakertomusta, jotka julkaistiin seuraavien sanoma- ja aikakauslehtien verkkosivuilla: Frankfurter
Allgemeine Zeitung, Merian, Die Zeit sekä Die Welt. Kaikki tutkimusaineistoksi valikoituneet
matkakertomukset käsittelivät Australiaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kriittistä diskurssintutkimusta, sillä matkakertomuksista tarkasteltiin
erityisesti kielenkäytön makrotasoa eli tekstiin liittyviä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä,
konteksteja sekä valtasuhteita. Lisäksi tarkasteltiin kielenkäytön mikrotasoa sanavalintojen sekä
matkakertomuksille tyypillisten tyylikeinojen, kuten informatiivisen tekstityypin, tarinankerronnan ja
dramatisoinnin kautta.
Analyysin ensimmäisessä osassa kartoitettiin koko tutkimusaineistosta usein toistuvia teemoja, jotka
luokiteltiin kolmen pääteeman alle: luonto, Australian alkuperäisasukkaat eli aboriginaalit sekä
jokapäiväinen kulttuuri. Seuraavaksi analysoitiin tekstiesimerkkien avulla kuusi artikkelia, jotka edustivat
Australian eri alueita ja joissa painotettiin eri teemoja. Teemojen pohjalta esiin nousi neljä diskurssia:
luontoelämys, turvallinen seikkailu, kriittinen matkailija sekä autenttisuus. Diskurssien tärkeimpien
sisältöjen kautta muodostui kuva artikkeleissa esiintyvistä matkustusmotiiveista. Abraham Maslowin ja
Philip L. Pearcen motivaatiotutkimuksia mukaillen tutkimusaineiston motivaatiotekijöitä kuvattiin
kaksitasoisen mallin avulla, johon kuuluivat rentoutuminen, turvallisuuden tunne, sosiaaliset kokemukset
sekä itsensä toteuttaminen ja muista erottuminen.
Tärkeimpänä matkustusmotiiveista esiin nousi Australian ainutlaatuisen luonnon merkitys ja siihen
liittyvät rauha, rentoutuminen ja elämykset. Kertomuksissa korostettiin autenttisia ja yksilöllisiä
kokemuksia, kohtaamisia paikallisten ja erityisesti aboriginaalien kanssa sekä kontrasteja kiireiseen,
yksitoikkoiseen ja liian turvalliseen arkeen kotona. Matkoilta haettiin sopivissa määrin eksotiikkaa ja
seikkailua, mutta toisaalta arvostettiin hyvin organisoituja ja ennen kaikkea turvallisia
matkustuskokemuksia.
...
Muu nimeke
Eine Diskursanalyse über die Reisemotive in Reisereportagen zu AustralienAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse
Kronqvist, Maria (2017)Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ... -
Das Reisen während der Coronapandemie in Deutschland : Eine kritische Diskursanalyse eines auf der Website der Süddeutschen Zeitung veröffentlichten Artikels
Airaksinen, Noora (2021)Koronavirus COVID-19 on aiheuttanut maailmanlaajuisen pandemian, joka alkoi maaliskuussa 2020. Pandemiasta ja sen aiheuttamista vaikutuksista uutisoidaan ja käydään vilkasta keskustelua jatkuvasti sekä perinteisessä että ... -
„P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
Vartiainen, Maria (2020)Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin ... -
Diskursanalyse der Konstruktion der nachhaltigen Unternehmensidentität durch Argumentation im Werbevideo von Zalando
Korhonen, Elvira (2021)Kestävä kehitys on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä teemoista ilmastonmuutoksen ja ympäristötietoisuuden kasvaessa. Kestävän kehityksen yhteys talouteen ja niiden rinnakkaisvaikutukset koskevat myös yrityksiä ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.