University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet

Thumbnail
View/Open
525.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kokko, Tiia-Elina
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Kiinnostus käyttäjäkokemusta kohtaan perinteisen käytettävyyden ohella ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa on lisääntynyt vuosituhannen vaihteen jälkeen. Huolimatta kasvavasta kiinnostuksesta käyttäjäkokemusta kohtaan, yhteisymmärryksen löytäminen sen luonteesta ja laajuudesta on ollut tutkijoiden keskuudessa kuitenkin vaikeaa eikä yleisesti hyväksyttyä, kokonaisvaltaista määritelmää ole onnistuttu löytämään. Selkeä määritelmä tarjoaisi kuitenkin monia hyötyjä. Se esimerkiksi selkeyttäsi ja edistäisi käyttäjäkokemuksen tutkimusta tutkijoiden ja ammatinharjoittajien keskuudessa, sekä tarjoaisi vankan pohjan käytännön työlle käyttäjäkokemuksen parissa. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa pyritään muodostamaan mahdollisimman kokonaisvaltainen näkemys käyttäjäkokemuksesta sekä sen muodostumiseen vaikuttavista tekijöistä tutustumalla aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, mikä tekee käyttäjäkokemuksen mittaamisesta haasteellista ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa. Käyttäjäkokemuksen muodostumiseen voidaan katsoa ennen kaikkea vaikuttavan käyttäjään liittyvät ominaisuudet, kuten käyttäjän odotukset ja tunteet, sekä käytettävän järjestelmän ominaisuudet. Tämän lisäksi käyttäjäkokemuksen voidaan katsoa olevan ennen kaikkea kontekstisidonnaista, subjektiivista ja dynaamista. Käyttäjäkokemuksen vaikea yksiselitteinen määrittely tuo omalta osaltaan haasteita myös käyttäjäkokemuksen mittaamiselle, ja käyttäjäkokemuksen mitattavuus onkin tutkijoiden keskuudessa edelleen kiistanalaista. Nykypäivänä kilpailu yritysten välillä on kovaa, ja yritysten on tärkeää pyrkiä valmistamaan tuotteita, jotka ovat heidän asiakkaidensa silmissä houkuttelevia, ja täyttävät asiakkaiden tarpeet. Käyttäjäkokemuksen mittaaminen on tehokas keino selvittää, millaisiin asioihin yrityksen olisi kannattavaa tuotteidensa kehittämisen yhteydessä erityisesti keskittyä. Käyttäjäkokemuksen mittaamiseen liittyy kuitenkin vielä nykyisin useita haasteita. Esimerkiksi mielensisäisten ilmiöiden, kuten tunteiden, tunnistaminen ja muuttaminen mitattavaan muotoon on vaikeaa. Lisäksi käyttäjäkokemuksen mittaaminen vaatii usein sekä laadullisten että määrällisten mittausmenetelmien käyttöä, mikä tekee sen mittaamisesta usein työlästä. Käyttäjäkokemuksen kokonaisvaltainen mittaaminen vaatii paljon resursseja, mikä voi asettaa rajoitteita etenkin teollisuudelle. ...
 
Interest towards user experience along with traditional usability has increased since the turn of the millennium in human-technology interaction. Despite the growing interest towards user experience, finding a common understanding of its nature and extent has been difficult among researchers. Currently a generally accepted definition does not exist. However, a clear definition would offer many benefits. It would for example clarify and enhance research on user experience among researchers and practitioners, as well as provide a solid foundation for practical work on user experience. The purpose of this bachelor’s thesis, which was conducted as a literature review, is to form a comprehensive view of user experience, and find out what kinds of factors affect user experience. In addition, this thesis aims to find out what makes measuring user experience challenging in human-technology interaction. The most important factors, which have an impact on user experience, are related to the user's traits, such as his or hers expectations and emotions, as well as to the system's features. In addition, user experience can be seen as context-dependent, subjective and dynamic. The lack of generally accepted definition poses challenges also towards measuring user experience, and the measurability of user experience is still controversial among many researchers. Nowadays the competition between companies is fierce and it is important for them to try to make products that are attractive and meet the needs of their customers. Measuring user experience is an effective way to determine, what needs to be improved in order to produce more desirable products. However, there are still a number of challenges related to measuring user experience. Identifying and making phenomena, such as emotions, measurable is considered difficult, and measuring user experience often requires the use of both qualitative and quantitative methods which can make it laborious. Measuring holistic user experience requires a lot of resources, which can place constraints especially in industry. ...
 
Keywords
käyttäjäkokemus vuorovaikutus mittaus mittausmenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605242689

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4196]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Asiakkaan osallistuminen : käsite ja mittaamisen haasteet 

    Leppäniemi, Matti; Hepola, Janne (ProCom ry, 2019)
    Asiakkaiden osallistuminen on elintärkeää yrityksen menestymisen kannalta, ja niin tutkijat kuin liikkeenjohtajatkin ovat erittäin kiinnostuneita tästä modernin markkinoinnin ja viestinnän ilmiöstä. Kyseessä on kuitenkin ...
  • Teknologia ihmisen ja koiran välisessä kommunikaatiossa: mahdollisuudet ja haasteet 

    Helin, Elina (2013)
    Helin, Elina Teknologia ihmisen ja koiran välisessä kommunikaatiossa: mahdollisuudet ja haasteet Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 26 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Kuparinen, Liisa Tässä ...
  • Antropomorfismi luottamuksen rakentajana ihmisten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa 

    Tulenvuo, Sylvia (2022)
    Tässä kandidaatintutkielmassa käsiteltiin palvelurobotteja. Tutkielman tavoite oli ymmärtää, miten havaittu antropomorfismi vaikuttaa ihmisen luottamukseen robottia kohtaan ihmisen ja robotin välisessä vuorovaikutuksessa. ...
  • "Miksi sä et luota?" : sisäisten positioiden merkitys pariskunnan välisessä vuorovaikutuksessa masennuksen pariterapiassa 

    Kirsi, Juhana; Korpela, Mikko-Juhani (2012)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tarkastella sisäisten positioiden merkitystä pariskunnan välisen vuorovaikutuksen ja yhteisymmärryksen kehittymisessä masennuksen pariterapiassa. Erityisenä tutkimuskohteena ...
  • Naurun paikka : keskustelunanalyyttinen tutkimus naurun merkityksestä parturin ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa 

    Peltomaa, Reetta (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre