University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Antropomorfismi luottamuksen rakentajana ihmisten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa

Icon
450.3 Kb

Authors
Tulenvuo, Sylvia
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatintutkielmassa käsiteltiin palvelurobotteja. Tutkielman tavoite oli ymmärtää, miten havaittu antropomorfismi vaikuttaa ihmisen luottamukseen robottia kohtaan ihmisen ja robotin välisessä vuorovaikutuksessa. Tarkastelun kohteeksi otettiin erityisesti humanoidit palvelurobotit. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tarkoitus oli muodostaa eheä näkemys yhteiskunnallisesti melko uudesta aiheesta. Palvelurobotti viittaa usein sosiaaliseen robottiin, jota käytetään palvelun tuottamiseen. Tutkimuskirjallisuuden perusteella valikoitui viitekehys, joka keskittää palveluiden käsittelyn tässä tutkielmassa hotelli-, ravintola- ja matkailualan palveluihin. Antropomorfismilla on tutkimuksen tulosten mukaan merkitystä käyttäjän kokemalle luottamukselle palvelurobottia kohtaan. Tutkimuksen tuloksista luotiin malli, joka havainnollistaa luottamuksen rakentumista. Luottamusta säätelee yhteisvaikutuksessa antropomorfismin kanssa robotille määrätyn työn vaatimat taidot ja robotin soveltuvuus kyseisen työn suorittamiseen. Aihe vaatii kuitenkin lisää empiiristä jatkotutkimusta, jotta antropomorfismin ja luottamuksen välinen yhteys tarkentuu. ...
 
This Bachelor's thesis examines service robots, especially humanoid service robots. The goal of this study was to understand how user’s perceived anthropomorphism affects trust in robot in the context of human-robot interaction. The thesis was carried out as a literature review, and the purpose behind that was to form a thorough view of a relatively new topic in our society. A service robot often refers to a social robot that is utilized to provide a service. Based on the research literature, a framework was chosen that focuses covering services in this study on hospitality and tourism. Results show that the anthropomorphism of the service robot plays a significant role in user’s trust towards the robot. A model was created from the results of the study to illustrate the forming of trust. Anthropomorphism in interaction with the skills required of the job assigned to the robot and the suitability of the robot to perform that job regulates trust. However, the topic requires further empirical research to clarify the relationship between anthropomorphism and trust. ...
 
Keywords
palvelurobotti ihmisen ja robotin välinen vuorovaikutus robotit vuorovaikutus tekoäly antropomorfismi luottamus sosiaalinen vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202204112224

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta 

    Pitkänen, Toni (2019)
    Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yhä autonomisempaa. Laivan kapteenin odotetaan pystyvän tarkkailemaan yhä enemmän itsenäistä laivaa sekä tarpeen tullen ohjaamaan sitä maista käsin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena ...
  • Sovittelija luottamuksen rakentajana kansainvälisissä konflikteissa 

    Kaartinen, Viivi (2020)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella luottamusta ja sen rakentamista kansainvälisten konfliktien sovittelussa sovittelijan näkökulmasta. Tutkielmassa haettiin vastauksia siihen, mitä luottamus on, millainen sen ...
  • Luottamus vuorovaikutuksessa : teknologiavälitteinen vuorovaikutus ja luottamuksen rakentuminen 

    Marila, Ella; Ylinen, Annaleena (2002)
  • Puhekaverina botti : viestivä tekoäly inhimillistettynä vuorovaikutuskumppanina 

    Laaksonen, Salla-Maaria; Laitinen, Kaisa; Koivula, Minna; Sihvonen, Tanja (Lähikuva-yhdistys, 2020)
    Viestivät tekoälyt eli luonnollisella kielellä käytävään keskusteluun kykenevät algoritmit ovat yhä tyypillisempiä vuorovaikutuskumppaneita erilaisilla teknologisilla alustoilla. Yksi tyypillinen viestivän tekoälyn muoto ...
  • Ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa syntyvä käyttäjäkokemus ja sen mittaamisen haasteet 

    Kokko, Tiia-Elina (2016)
    Kiinnostus käyttäjäkokemusta kohtaan perinteisen käytettävyyden ohella ihmisen ja teknologian välisessä vuorovaikutuksessa on lisääntynyt vuosituhannen vaihteen jälkeen. Huolimatta kasvavasta kiinnostuksesta käyttäjäkokemusta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre