Antropomorfismi luottamuksen rakentajana ihmisten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä kandidaatintutkielmassa käsiteltiin palvelurobotteja. Tutkielman tavoite oli ymmärtää, miten havaittu antropomorfismi vaikuttaa ihmisen luottamukseen robottia kohtaan ihmisen ja robotin välisessä vuorovaikutuksessa. Tarkastelun kohteeksi otettiin erityisesti humanoidit palvelurobotit. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tarkoitus oli muodostaa eheä näkemys yhteiskunnallisesti melko uudesta aiheesta. Palvelurobotti viittaa usein sosiaaliseen robottiin, jota käytetään palvelun tuottamiseen. Tutkimuskirjallisuuden perusteella valikoitui viitekehys, joka keskittää palveluiden käsittelyn tässä tutkielmassa hotelli-, ravintola- ja matkailualan palveluihin. Antropomorfismilla on tutkimuksen tulosten mukaan merkitystä käyttäjän kokemalle luottamukselle palvelurobottia kohtaan. Tutkimuksen tuloksista luotiin malli, joka havainnollistaa luottamuksen rakentumista. Luottamusta säätelee yhteisvaikutuksessa antropomorfismin kanssa robotille määrätyn työn vaatimat taidot ja robotin soveltuvuus kyseisen työn suorittamiseen. Aihe vaatii kuitenkin lisää empiiristä jatkotutkimusta, jotta antropomorfismin ja luottamuksen välinen yhteys tarkentuu.
...
This Bachelor's thesis examines service robots, especially humanoid service robots. The goal of this study was to understand how user’s perceived anthropomorphism affects trust in robot in the context of human-robot interaction. The thesis was carried out as a literature review, and the purpose behind that was to form a thorough view of a relatively new topic in our society. A service robot often refers to a social robot that is utilized to provide a service. Based on the research literature, a framework was chosen that focuses covering services in this study on hospitality and tourism. Results show that the anthropomorphism of the service robot plays a significant role in user’s trust towards the robot. A model was created from the results of the study to illustrate the forming of trust. Anthropomorphism in interaction with the skills required of the job assigned to the robot and the suitability of the robot to perform that job regulates trust. However, the topic requires further empirical research to clarify the relationship between anthropomorphism and trust.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
Pitkänen, Toni (2019)Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yhä autonomisempaa. Laivan kapteenin odotetaan pystyvän tarkkailemaan yhä enemmän itsenäistä laivaa sekä tarpeen tullen ohjaamaan sitä maista käsin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena ... -
Katsekäyttäytymisen yhteys sykevälivaihteluun ihmisen ja koiran välisessä vuorovaikutuksessa
Takko, Mira; Vasankari, Ann-Sofia (2024)Gaze behavior is an important part of the communication between humans and dogs, and different aspects of gaze behavior affect the human-dog relationship in various ways. The effect of gaze on the autonomic nervous system ... -
Sovittelija luottamuksen rakentajana kansainvälisissä konflikteissa
Kaartinen, Viivi (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella luottamusta ja sen rakentamista kansainvälisten konfliktien sovittelussa sovittelijan näkökulmasta. Tutkielmassa haettiin vastauksia siihen, mitä luottamus on, millainen sen ... -
Luottamus vuorovaikutuksessa : teknologiavälitteinen vuorovaikutus ja luottamuksen rakentuminen
Marila, Ella; Ylinen, Annaleena (2002) -
Puhekaverina botti : viestivä tekoäly inhimillistettynä vuorovaikutuskumppanina
Laaksonen, Salla-Maaria; Laitinen, Kaisa; Koivula, Minna; Sihvonen, Tanja (Lähikuva-yhdistys, 2020)Viestivät tekoälyt eli luonnollisella kielellä käytävään keskusteluun kykenevät algoritmit ovat yhä tyypillisempiä vuorovaikutuskumppaneita erilaisilla teknologisilla alustoilla. Yksi tyypillinen viestivän tekoälyn muoto ...