Vanhempien ja kotiympäristön merkitys 3–6 -vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehityksessä
Motorisella kehityksellä viitataan motoristen taitojen jatkuvaan muutokseen pitkin elinkaarta, jolloin yksilön kehitys etenee yksinkertaisista motorisista liikkeistä, organisoituihin ja monimutkaisempiin motoristen taitojen yhdistelmiin. Fyysinen aktiivisuus varhaislapsuudessa edistää aluksi perusmotoriikan taitojen kehittymistä. Lapsen kasvaessa, vaaditut motoriset taidot muuttuvat monimutkaisemmiksi ja taitojen edistäminen vaatii jatkuvaa osallistumista erilaiseen fyysiseen toimintaan. Varhainen lapsuus on kriittinen ajankohta motoristen taitojen kehitykselle. Lisäksi lapset kasvavat erilaisissa kotiympäristöissä, altistuen monenlaisille sekoittaville tekijöille.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää ajankohtaisesta kirjallisuudesta vanhempien ja kotiympäristötekijöiden merkitystä pienten lasten motoristen taitojen kehityksessä. Tutkielma vastaa seuraavaan tutkimuskysymykseen: Minkälaisia yhteyksiä vanhemmilla ja kotiympäristöllä on pienten lasten motoristen taitojen kehityksessä? Kirjallisuushaku suoritettiin kolmeen eri tietokantaan, joista osumia oli yhteensä 1844. 232 tutkimusta saatiin Sportdiscus-tietokannasta, 751 Psycinfo-tietokannasta ja 861 Cinahl- tietokannasta. Tarkemman seulonnan jälkeen tutkielmaan valikoitui 6 vuosina 2016-2021 julkaistua tutkimusta.
Tutkimuksista neljässä oli havaittu jokin tilastollisesti merkitsevä yhteys vanhempien käyttäytymisen ja lasten motoristen taitojen välillä. Lisäksi kolmessa tutkimuksessa havaittiin jokin tilastollisesti merkitsevä yhteys kotiympäristön ja lasten motoristen taitojen välillä. Tutkimukset käsittelevät aihepiirejä eri näkökulmista, joten suoria johtopäätöksiä on hankala tehdä. Tulokset osoittivat kuitenkin selkeän yhteyden perheen sosioekonomisen aseman ja lapsen motoristen taitojen välillä. Lisäksi löydettiin viitteitä lasten motoristen taitojen kehitykseen liittyvistä tärkeistä kotiympäristötekijöistä. Yksittäisiä lasten motoriseen kehitykseen vaikuttavia tekijöitä raportoitiin seuraavasti: vanhempien urheiluaktiivisuus ja kasvatuskäyttäytyminen, kotiympäristön virikkeiden ja lelujen määrä sekä kotipihan suuruus ja lapsen vietetty aika vanhemman lapsen kanssa.
Kirjallisuuskatsaus oli tarpeellinen, sillä tutkimusta pienten lasten motoriseen kehitykseen vaikuttavista perhe- ja kotiympäristötekijöistä sekä niiden välisistä yhteyksistä on jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Tutkimusta löytyy sosioekonomisen aseman, vanhempien fyysisen aktiivisuuden ja kotiympäristön virikkeiden merkityksestä, mutta tarkempaa tutkimusta eri perhetyypeissä tai väestötyypeissä vaikuttavista tekijöistä puuttuu. Lisäksi kotiolosuhteet muuttuvat kehittyvässä yhteiskunnassa, mikä lisää jatkuvaa tutkimustarvetta ja ajankohtaisen tiedon synteesiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
Kodin fyysisen ympäristön yhteys 5–7-vuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Tuomi, Tanja; Näppilä, Jarkko (2019)Motoristen perustaitojen kehittäminen nähdään tärkeänä tekijänä varhaisvuosien liikunnassa, sillä ikävuodet 5–7 ovat motoristen taitojen oppimisen kannalta merkittävää aikaa. Motoriset perustaidot luovat edellytykset lasten ... -
Lapsen motoristen taitojen yhteys fyysiseen aktiivisuuteen
Leirisalo, Sanni; Joensuu, Heta (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää lasten motoristen taitojen yhteyttä lasten ja huoltajien arvioihin lapsen fyysisestä aktiivisuudesta. -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ... -
3-4-vuotiaiden lasten liikkumiskäyttäytymisen sekä motoristen taitojen eroavaisuudet kaupunki- ja maaseutuympäristössä
Louhi, Roosa; Uusitalo, Karoliina (2024)Varhaislapsuus on kriittinen ajanjakso liikunnallisen elämäntavan omaksumiselle sekä motoristen taitojen kehittymiselle. Lapsuudessa omaksutut terveelliset elintavat suojaavat nuoruudessa ja aikuisuudessa monilta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.