Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorErvelius, Noora
dc.date.accessioned2016-05-16T22:24:50Z
dc.date.available2016-05-16T22:24:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49800
dc.description.abstractSuomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eivät ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitkällä aikavälillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation näkökulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan myönteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymmärtäminen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heidän tarpeitaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon osallistui 109 suomenkielistä koulua käyvää lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkellä pelkästään englantia ja ruotsia. Näitä opiskelijoita pyydettiin nimeämään tärkeimmät syyt, jotka vaikuttivat heidän päätökseensä olla opiskelematta vieraita kieliä. Lisäksi kyselyssä kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista näiden koulu-uralla sekä erilaisista motivaatiota lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä kartoitettiin opiskelijoiden mielipidettä englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksistä, monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Yleisimmät syyt päätökseen olla valitsematta ylimääräisiä kieliä (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sekä kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasisällöt, onnistumisen kokemukset ja kielten hyödyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten myös matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyviä tekijöitä (opettaja, tunnin sisältö jne.) sekä epäonnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota vähentävinä.en
dc.format.extent24
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherforeign language learning
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherdemotivation
dc.subject.otherquestionnaire
dc.title"It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605172574
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-05-16T22:24:51Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot