"It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages
Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eivät ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitkällä aikavälillä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation näkökulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan myönteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymmärtäminen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heidän tarpeitaan.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon osallistui 109 suomenkielistä koulua käyvää lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkellä pelkästään englantia ja ruotsia. Näitä opiskelijoita pyydettiin nimeämään tärkeimmät syyt, jotka vaikuttivat heidän päätökseensä olla opiskelematta vieraita kieliä. Lisäksi kyselyssä kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista näiden koulu-uralla sekä erilaisista motivaatiota lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä kartoitettiin opiskelijoiden mielipidettä englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksistä, monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä.
Yleisimmät syyt päätökseen olla valitsematta ylimääräisiä kieliä (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sekä kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasisällöt, onnistumisen kokemukset ja kielten hyödyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten myös matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyviä tekijöitä (opettaja, tunnin sisältö jne.) sekä epäonnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota vähentävinä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Lahtinen, Lauri (2013)Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ... -
A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
Onjukka, Reea (2011)Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.