University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages

Thumbnail
View/Open
592.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ervelius, Noora
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eivät ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitkällä aikavälillä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation näkökulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan myönteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymmärtäminen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heidän tarpeitaan. Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon osallistui 109 suomenkielistä koulua käyvää lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkellä pelkästään englantia ja ruotsia. Näitä opiskelijoita pyydettiin nimeämään tärkeimmät syyt, jotka vaikuttivat heidän päätökseensä olla opiskelematta vieraita kieliä. Lisäksi kyselyssä kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista näiden koulu-uralla sekä erilaisista motivaatiota lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä kartoitettiin opiskelijoiden mielipidettä englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksistä, monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä. Yleisimmät syyt päätökseen olla valitsematta ylimääräisiä kieliä (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sekä kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasisällöt, onnistumisen kokemukset ja kielten hyödyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten myös matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyviä tekijöitä (opettaja, tunnin sisältö jne.) sekä epäonnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota vähentävinä. ...
Keywords
foreign language learning motivation demotivation questionnaire
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605172574

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language learning disabilities : theoretical and practical tools for English teachers in Finnish upper secondary schools 

    Viskari, Katriina (2005)
  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students 

    Onjukka, Reea (2011)
    Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, ...
  • An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools 

    Tamminen, Tuulia (2021)
    Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ...
  • Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills 

    Suomalainen, Enni (2022)
    Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre