dc.contributor.advisor | Kytölä, Samu | |
dc.contributor.author | Ervelius, Noora | |
dc.date.accessioned | 2016-05-16T22:24:50Z | |
dc.date.available | 2016-05-16T22:24:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49800 | |
dc.description.abstract | Suomessa opiskellaan enenevässä määrin vain kahta kieltä opetuskielen lisäksi. Syitä tähän kehityskulkuun on etsitty mm. kielikoulutuksen rahoituksen leikkauksista muuttuneisiin asenteisiin, mutta mitään yksittäistä ratkaisevaa tekijää ei ole löydetty. Myöskään tilanteen korjaamiseksi aloitetut kieliohjelmat eivät ole onnistuneet vaikuttamaan toivotusti pitkällä aikavälillä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia asiaa opiskelumotivaation näkökulmasta. Motivaatiolla on todettu olevan myönteinen vaikutus oppimistuloksiin, joten sen ymmärtäminen antaa mahdollisuuksia tukea oppijoita ja heidän tarpeitaan.
Tutkimus toteutettiin kyselynä, johon osallistui 109 suomenkielistä koulua käyvää lukiolaista eri puolilta Suomea. Vastaajista 72 opiskeli tutkimushetkellä pelkästään englantia ja ruotsia. Näitä opiskelijoita pyydettiin nimeämään tärkeimmät syyt, jotka vaikuttivat heidän päätökseensä olla opiskelematta vieraita kieliä. Lisäksi kyselyssä kysyttiin kaikilta vastaajilta kielten opiskelumahdollisuuksista näiden koulu-uralla sekä erilaisista motivaatiota lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä kartoitettiin opiskelijoiden mielipidettä englannin kielen asemasta. Kysely koostui taustakysymyksistä, monivalintakysymyksistä sekä kahdesta avoimesta kysymyksestä.
Yleisimmät syyt päätökseen olla valitsematta ylimääräisiä kieliä (tai lopettaa jo aloitetut opinnot) olivat kiinnostuksen ja ajan puute sekä kielten opiskelun vaikeus ja aiemmat negatiiviset kokemukset. Vieraskieliset mediasisällöt, onnistumisen kokemukset ja kielten hyödyllisyys opiskelijan arjessa tai tulevaisuudessa olivat voimakkaita motivaattoreita, kuten myös matkustelu ja kontaktit vieraiden kielten puhujiin. Oppimistilanteisiin liittyviä tekijöitä (opettaja, tunnin sisältö jne.) sekä epäonnistumisen kokemuksia mainittiin usein motivaatiota vähentävinä. | en |
dc.format.extent | 24 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | foreign language learning | |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | demotivation | |
dc.subject.other | questionnaire | |
dc.title | "It’s useful but challenging, and it’s not for everyone" : motivational and practical reasons behind Finnish upper secondary students’ decision to not study voluntary languages | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201605172574 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-05-16T22:24:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |