Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantala, Anja.
dc.contributor.authorTarkiainen, Sirpa
dc.date.accessioned2016-05-16T12:09:07Z
dc.date.available2016-05-16T12:09:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1541258
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49794
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan haastavan käyttäytymisen ilmene-mistä koulussa sekä selvitettiin sen taustalla olevaa viestiä funktionaalisen analyysin avulla. Tutkimuksessa suunniteltiin analyysin pohjalta opetusohjelma oppilaan haastavan käyttäytymisen hillitsemiseksi. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka toimivaksi koululuokan työntekijät kokivat käytetyn toimintamallin. Tutkimuksessa toteutettiin tutkivaa opettajuutta. Tutkimuksen menetelmänä käytettiin kokeellista tapaustutkimusta. Ai-neistonkeruu tapahtui havainnoimalla oppilaan haastavaa käyttäytymistä. Tut-kimus sisälsi perustason mittaamisen vaiheen A, opetusohjelmavaiheen B sekä seurantavaiheen C. Aineistoa kertyi 168 havaintokorttia. Luokan työntekijöiden kokemuksia käytetystä toimintamallista selvitettiin opettajalle ja kouluavusta-jalle suunnatuilla kyselyillä, jotka analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimus loi myönteistä kuvaa kokeellisen tapaustutkimuksen ja funktionaalisen analyysin käytöstä koulussa haastavasti käyttäytyvän oppilaan kanssa toimittaessa. Oppilaan vahvin haastavan käyttäytymisen viesti oli vaatimusten välttäminen. Oppilaan haastava käyttäytyminen väheni tutkimuksen B-vaiheen aikana ja muuttunut tilanne säilyi edelleen seurantajakson C aikana. Luokan työntekijät kokivat, että toimintamalli lisäsi heidän osaamistaan työssään ja toi toimintaan lisää pitkäjänteisyyttä ja turvallisuutta. Lisäksi työn-tekijät arvioivat, että toimintamalli tuki oppilaan koulunkäynnin toteutumista, jopa mahdollisti sen, mutta toisaalta he eivät olleet tyytyväisiä vain tämän ta-voitteen toteutumiseen: työntekijät odottivat oppilaalta enemmän varsinaista koulutyötä eli tietojen ja taitojen oppimista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhaastava käyttäytyminen
dc.subject.otherfunktionaalinen analyysi
dc.titleKorjausliikkeitä: haastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
dc.title.alternativeHaastavasti käyttäytyvän oppilaan koulupolkua tukemassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605162561
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-05-16T12:09:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.subject.ysotutkiva opettaja
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot