"Unfounded bitchy nagging performed by fools" : discourse analysis of Varusteleka's advertising
Varusteleka on suomalainen armeijaylijäämään ja ulkoiluvarusteisiin erikoistunut yritys, joka on tunnettu omalaatuisesta markkinointityylistään. Varustelekan mainonta on saanut sekä positiivista että negatiivista palautetta, ja myös viranomaiset ovat kommentoineet yrityksen toimintaa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli analysoida diskurssianalyysin keinoin kolmea tapausta, joissa eri tahot ovat kyseenalaiset Varustelekan mainonnan eettisyyden ja hyvän tavan mukaisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin alkuperäisten mainosten kyseenalaistettua sisältöä, sekä yrityksen ja sitä kritisoivien tahojen välistä julkista vuorovaikutusta. Analyysissä hyödynnettiin kriittisen diskurssianalyysin lähestymistapaa ja mainonnan diskurssiin keskittynyttä tutkimusta
Analyysin tuloksina todettiin, että aineiston mainontasisältö sisälsi satiirisia ja/tai humoristisia viittauksia aihepiireihin, jotka perinteisessä tuotemainonnassa ovat vältettyjä. Tapauksia seuranneissa julkisissa vuorovaikutustilanteissa Varusteleka esiintyi määräysvaltaisella asenteella, haastaen hallitsevat mainontaan ja markkinointia säätelevät viranomaiset ja heidän asenteensa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
Niskakangas, Sanna (2021)Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää ... -
Representation of gender in Dove’s advertising images
Iiliäinen, Tiia (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia ... -
"The world belongs to Charlie" : representation of women in Revlon's advertising
Kääriäinen, Pauliina (2018)Representaatiot mediassa vaikuttavat ajatuksiimme, arvoihimme ja käyttäytymiseemme. Kielenkäytön kautta media rakentaa ymmärrystämme esimerkiksi siitä, mitä on olla nainen tai mies. Mainokset ovat osa jokapäiväistä elämäämme ... -
Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue
Räsänen, Anni (2021)Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien ...