Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. Tämä on johtanut siihen, että yritykset markkinoivat itseään ympäristöystävällisinä, minkä lisäksi luontoa käytetään yhä enemmän markkinointikeinona. Tämä herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä ja luonnon roolista markkinoinnissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka luontoa hyödynnetään kosmetiikkayritysten mainonnassa ja yritysten julkisuuskuvien rakentamisessa. Vertailin tutkimuksessani kahta kosmetiikkayritystä, joiden brändit rakentuvat luonnon ympärille. Näistä toinen on suomalainen Lumene ja toinen eteläkorealainen Innisfree, ja aineistoni koostui kyseisten yritysten verkkosivuista. Analyysimetodeina hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä ekolingvistisestä näkökulmasta sekä multimodaalista analyysiä verkkosivujen kuvien ja tekstien analysoimiseksi.
Tutkimuksen myötä selvisi, että kosmetiikkabrändit hyödyntävät luontoa luodakseen ympäristöystävällisen, luonnollisen ja terveyttä edistävän kuvan tuotteistaan ja toiminnastaan. Markkinoinnissa korostetaan luonnon puhtautta ja autenttisuutta, ja vihreän markkinoinnin keskeisiä käsitteitä hyödynnetään eettisen ja vastuullisen kuvan luomisessa. Huolimatta siitä, että sekä Lumene että Innisfree esittävät itsensä valta-asemassa luontoon nähden, kuvataan yritysten ja luonnon välinen suhde läheisenä. Yritykset myös rakentavat identiteettiään ja brändiään paikallisen luonnon kautta muun muassa korostamalla sen mystisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tulosten pohjalta on mahdollista tutkia lisää muun muassa vihreää markkinointia ja luontodiskurssin hyödyntämistä eri aloilla ja eri medioissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ... -
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
Subject to change : queer coming-of-age narratives in award-winning video games
Honkanen, Juri (2021)Pelitutkimusta on jo pitkään kiinnostanut, miten valtavirtapelit esittävät aliedustettuja ihmisryhmiä. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kehityskertomusten tutkimus on verrattain olematonta. The Game Awards (TGA) ... -
Representation of female and male politicians in American news media during the 2020 presidential elections : a comparative analysis
Suomela, Ville (2021)Erityisesti länsimaissa sukupuolten välinen tasa-arvo ja tasavertainen kohtelu ovat olleet jo pidemmän aikaa toistuvasti esillä yleisessä ja poliittisessa keskustelussa. Tässä maisterintutkielmassa pyrin selvittämään, ...