Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree
Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. Tämä on johtanut siihen, että yritykset markkinoivat itseään ympäristöystävällisinä, minkä lisäksi luontoa käytetään yhä enemmän markkinointikeinona. Tämä herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä ja luonnon roolista markkinoinnissa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka luontoa hyödynnetään kosmetiikkayritysten mainonnassa ja yritysten julkisuuskuvien rakentamisessa. Vertailin tutkimuksessani kahta kosmetiikkayritystä, joiden brändit rakentuvat luonnon ympärille. Näistä toinen on suomalainen Lumene ja toinen eteläkorealainen Innisfree, ja aineistoni koostui kyseisten yritysten verkkosivuista. Analyysimetodeina hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä ekolingvistisestä näkökulmasta sekä multimodaalista analyysiä verkkosivujen kuvien ja tekstien analysoimiseksi.
Tutkimuksen myötä selvisi, että kosmetiikkabrändit hyödyntävät luontoa luodakseen ympäristöystävällisen, luonnollisen ja terveyttä edistävän kuvan tuotteistaan ja toiminnastaan. Markkinoinnissa korostetaan luonnon puhtautta ja autenttisuutta, ja vihreän markkinoinnin keskeisiä käsitteitä hyödynnetään eettisen ja vastuullisen kuvan luomisessa. Huolimatta siitä, että sekä Lumene että Innisfree esittävät itsensä valta-asemassa luontoon nähden, kuvataan yritysten ja luonnon välinen suhde läheisenä. Yritykset myös rakentavat identiteettiään ja brändiään paikallisen luonnon kautta muun muassa korostamalla sen mystisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tulosten pohjalta on mahdollista tutkia lisää muun muassa vihreää markkinointia ja luontodiskurssin hyödyntämistä eri aloilla ja eri medioissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ... -
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
Constructing the consent of animal production : the representation of pigs in a smallholding magazine
Nevala, Pauliina (2020)Kasvava kritiikki tehotuotannon ympäristövaikutuksia kohtaan yhdistettynä eläinten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin on lisännyt kiinnostusta vaihtoehtoisesti tuotettuihin eläinperäisiin tuotteisiin, kuten luomulihaan. ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube
Nieto, Julia Martinez (2021)This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.