University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree

Thumbnail
View/Open
9.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niskakangas, Sanna
Date
2021
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää toimintaansa kestävämpään suuntaan. Tämä on johtanut siihen, että yritykset markkinoivat itseään ympäristöystävällisinä, minkä lisäksi luontoa käytetään yhä enemmän markkinointikeinona. Tämä herättää kysymyksiä toiminnan eettisyydestä ja luonnon roolista markkinoinnissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka luontoa hyödynnetään kosmetiikkayritysten mainonnassa ja yritysten julkisuuskuvien rakentamisessa. Vertailin tutkimuksessani kahta kosmetiikkayritystä, joiden brändit rakentuvat luonnon ympärille. Näistä toinen on suomalainen Lumene ja toinen eteläkorealainen Innisfree, ja aineistoni koostui kyseisten yritysten verkkosivuista. Analyysimetodeina hyödynsin kriittistä diskurssianalyysiä ekolingvistisestä näkökulmasta sekä multimodaalista analyysiä verkkosivujen kuvien ja tekstien analysoimiseksi. Tutkimuksen myötä selvisi, että kosmetiikkabrändit hyödyntävät luontoa luodakseen ympäristöystävällisen, luonnollisen ja terveyttä edistävän kuvan tuotteistaan ja toiminnastaan. Markkinoinnissa korostetaan luonnon puhtautta ja autenttisuutta, ja vihreän markkinoinnin keskeisiä käsitteitä hyödynnetään eettisen ja vastuullisen kuvan luomisessa. Huolimatta siitä, että sekä Lumene että Innisfree esittävät itsensä valta-asemassa luontoon nähden, kuvataan yritysten ja luonnon välinen suhde läheisenä. Yritykset myös rakentavat identiteettiään ja brändiään paikallisen luonnon kautta muun muassa korostamalla sen mystisyyttä ja ainutlaatuisuutta. Tulosten pohjalta on mahdollista tutkia lisää muun muassa vihreää markkinointia ja luontodiskurssin hyödyntämistä eri aloilla ja eri medioissa. ...
Keywords
cosmetics green marketing ecolinguistics critical discourse analysis multimodal analysis luonto markkinointi kosmetiikkateollisuus nature marketing cosmetics industry
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106113677

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [27677]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English 

    Lindholm, Maiju (2014)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ...
  • Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation 

    Hyppölä, Jenni (2023)
    Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...
  • Managing the self : a critical analysis of bullet journaling content on YouTube 

    Nieto, Julia Martinez (2021)
    This study analysed the practice of bullet journaling through its portrayal in instructional YouTube videos. Applying a multimodal critical discourse analysis methodology, the study examined the main characteristics of ...
  • Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites 

    Tauriainen, Anniina (2012)
    Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ...
  • Critical madness : representations of mental illness in the music video "Drown" by Bring Me the Horizon 

    Häkkinen, Tuuli (2020)
    Mediarepresentaatiot vaikuttavat käsityksiin mielenterveysongelmista ja niitä kokevista henkilöistä. Vaikka mielenterveysongelmien kuvaukset mediassa ovat etenkin kolmen viime vuosikymmenen aikana muuttuneet realistisemmiksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publish Your Data
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre