University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Unfounded bitchy nagging performed by fools" : discourse analysis of Varusteleka's advertising

Thumbnail
View/Open
685.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkelä, Jarkko |
Posti, Tuomas
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Varusteleka on suomalainen armeijaylijäämään ja ulkoiluvarusteisiin erikoistunut yritys, joka on tunnettu omalaatuisesta markkinointityylistään. Varustelekan mainonta on saanut sekä positiivista että negatiivista palautetta, ja myös viranomaiset ovat kommentoineet yrityksen toimintaa. Tämän tutkielman tarkoituksena oli analysoida diskurssianalyysin keinoin kolmea tapausta, joissa eri tahot ovat kyseenalaiset Varustelekan mainonnan eettisyyden ja hyvän tavan mukaisuuden. Tutkimuksessa selvitettiin alkuperäisten mainosten kyseenalaistettua sisältöä, sekä yrityksen ja sitä kritisoivien tahojen välistä julkista vuorovaikutusta. Analyysissä hyödynnettiin kriittisen diskurssianalyysin lähestymistapaa ja mainonnan diskurssiin keskittynyttä tutkimusta Analyysin tuloksina todettiin, että aineiston mainontasisältö sisälsi satiirisia ja/tai humoristisia viittauksia aihepiireihin, jotka perinteisessä tuotemainonnassa ovat vältettyjä. Tapauksia seuranneissa julkisissa vuorovaikutustilanteissa Varusteleka esiintyi määräysvaltaisella asenteella, haastaen hallitsevat mainontaan ja markkinointia säätelevät viranomaiset ja heidän asenteensa. ...
Keywords
discourse advertising critical discourse analysis CDA marketing Varusteleka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201605132544

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation 

    Hyppölä, Jenni (2023)
    Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...
  • Exoticizing nature in marketing : green marketing practices of Lumene and Innisfree 

    Niskakangas, Sanna (2021)
    Luonnolla on merkittävä rooli ihmisten elämässä, ja erityisesti ilmastonmuutos aiheuttaa kasvavaa huolta sen tulevaisuudesta. Liiallista kulutusta kehotetaan välttämään, ja yritykset etsivät jatkuvasti uusia keinoja kehittää ...
  • Representation of gender in Dove’s advertising images 

    Iiliäinen, Tiia (2019)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia ...
  • "The world belongs to Charlie" : representation of women in Revlon's advertising 

    Kääriäinen, Pauliina (2018)
    Representaatiot mediassa vaikuttavat ajatuksiimme, arvoihimme ja käyttäytymiseemme. Kielenkäytön kautta media rakentaa ymmärrystämme esimerkiksi siitä, mitä on olla nainen tai mies. Mainokset ovat osa jokapäiväistä elämäämme ...
  • Marketing the Arctic : discourses of Finnish Lapland in a Swiss travel catalogue 

    Räsänen, Anni (2021)
    Maailmantaloudessa kasvavana ja merkittävänä toimialana nähtävä matkailuala on kokenut kovia 2020-luvun alkupuolella. Globaali koronapandemia on haitannut merkittävästi niin suurien lentoyhtiöiden kuin pienempien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre