Show simple item record

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorAura, Isabella
dc.date.accessioned2016-05-12T10:56:19Z
dc.date.available2016-05-12T10:56:19Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49746
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee lasten pelillistä leikkiä ja lasten yhteisen pelillisen leikin muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia pelillisiä ele-menttejä lasten leikissä näkyy ja mitkä ovat yhteisen pelillisen leikin mahdollis-tavia ja rajoittavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä Jyväskylän alueen päiväkodissa. Aineisto kerättiin neljän päivän aikana havainnoimalla 5–6-vuotiaiden lasten leikkejä. Yhteensä tutkimukseen osallistui 10 lasta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että lasten leikkien sisällöstä löytyi kolme pelillistä elementtiä: peleistä tulleet hahmot, ääniefektit ja pelillinen struktuuri. Yhteinen pelillinen leikki muodostui silloin, kun leikkijät jakoivat tiedon samasta pelistä tai kun leikkijät hyväksyivät leikin pelilliset elementit. Myös silloin leikki mah-dollistui, jos pelillisen leikin aloittaja suostui muokkaamaan leikkiä muille so-pivaksi. Yhteinen pelillinen leikki ei muodostunut silloin, kun toinen leikkijöis-tä ei osoittanut minkäänlaista kiinnostusta pelillistä aihetta kohtaan, tai jos lei-kin aloittanut lapsi uppoutui leikkiinsä niin, että unohti huomioida muut leikki-jät. Yhteenvetona voi todeta, että lapset leikkivät pelillisiä leikkejä päivittäin. Leikit olivat sisällöltään monimuotoisia, ja muokkaantuivat leikittävän pelin, leikkijöiden ja ympäristön mukaan. Pelillinen leikki voi olla antoisaa niin yh-dessä kuin yksinkin, eikä leikin onnistumista haittaa, vaikka kaikki leikkijät eivät tietäisikään leikittävän pelin tapahtumia, maailmaa tai hahmoja.fi
dc.format.extent48
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdigitaaliset pelit
dc.subject.otherpelillinen leikki
dc.subject.otherpelillinen pääoma
dc.title"Tiiättekö sen Toy Story -pelin meillä on sellanen, leikitäänkö sitä?" : tapaustutkimus pelillisestä leikistä 5–6-vuotiaiden päiväkotiryhmässä
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605122514
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.date.updated2016-05-12T10:56:20Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright