"Tiiättekö sen Toy Story -pelin meillä on sellanen, leikitäänkö sitä?" : tapaustutkimus pelillisestä leikistä 5–6-vuotiaiden päiväkotiryhmässä
Tutkimus tarkastelee lasten pelillistä leikkiä ja lasten yhteisen pelillisen leikin muodostumista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia pelillisiä ele-menttejä lasten leikissä näkyy ja mitkä ovat yhteisen pelillisen leikin mahdollis-tavia ja rajoittavia tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena yhdessä Jyväskylän alueen päiväkodissa. Aineisto kerättiin neljän päivän aikana havainnoimalla 5–6-vuotiaiden lasten leikkejä. Yhteensä tutkimukseen osallistui 10 lasta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että lasten leikkien sisällöstä löytyi kolme pelillistä elementtiä: peleistä tulleet hahmot, ääniefektit ja pelillinen struktuuri. Yhteinen pelillinen leikki muodostui silloin, kun leikkijät jakoivat tiedon samasta pelistä tai kun leikkijät hyväksyivät leikin pelilliset elementit. Myös silloin leikki mah-dollistui, jos pelillisen leikin aloittaja suostui muokkaamaan leikkiä muille so-pivaksi. Yhteinen pelillinen leikki ei muodostunut silloin, kun toinen leikkijöis-tä ei osoittanut minkäänlaista kiinnostusta pelillistä aihetta kohtaan, tai jos lei-kin aloittanut lapsi uppoutui leikkiinsä niin, että unohti huomioida muut leikki-jät.
Yhteenvetona voi todeta, että lapset leikkivät pelillisiä leikkejä päivittäin. Leikit olivat sisällöltään monimuotoisia, ja muokkaantuivat leikittävän pelin, leikkijöiden ja ympäristön mukaan. Pelillinen leikki voi olla antoisaa niin yh-dessä kuin yksinkin, eikä leikin onnistumista haittaa, vaikka kaikki leikkijät eivät tietäisikään leikittävän pelin tapahtumia, maailmaa tai hahmoja.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa
Patrikainen, Markus (2017)Tiivistelmä Patrikainen, Markus. 2017. Uimaopettajien ja luokanopettajien käsityksiä leikistä ja sen merkityksestä alkeisuimataidon oppimisessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan ... -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
Leikisti pelissä : pohdintaa lasten digitaalisesta leikistä
Koivula, Merja; Mustola, Marleena (Tampereen yliopisto, 2015)Artikkelissamme tarkastellaan esikouluikäisten lasten d¡gitaalista pelaamista leik¡n näkökulmasta. Vi¡me vuosina tieto- ja viestintäteknologia on tullut osaksi yhä nuoremp¡en lasten arkea ja herättänyt myös huolta s¡¡tä, ... -
AAC:n käyttö opetus- ja ohjaustilanteissa : laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä
Pollari, Anni (2011)Pollari, Anni. AAC:N KÄYTTÖ OPETUS- JA OHJAUSTILANTEISSA. Laadullinen tapaustutkimus AAC:n käytöstä integroidussa päiväkotiryhmässä. Kasvatustieteen pro gradu –työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. 75 ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ...