"Että siellä voi opiskella sellasia juttuja, mitä tarvii sit myöhemmin elämässä" : esiopetusikäisten lasten käsityksiä koulusta
Date
2016Discipline
VarhaiskasvatusAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Esiopetusikäisten lasten hyvät tiedot ja käsitykset koulusta ennustavat sujuvaa siirtymää esiopetuksesta kouluun. Näin ollen on tärkeä tutkia lasten koulukäsityksiä, jotta kouluun siirtymistä pystytään tukemaan lapsille parhaimmalla tavalla huomioiden kontekstit, joissa käsityksiä muodostetaan. Tässä tutkimuksessa selvitetään päiväkodin ja päiväkoti-koulun esiopetusryhmien lasten käsityksiä koulusta sekä vertaillaan, miten käsitykset eroavat ryhmien välillä.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisesti kevään 2016 aikana kahdes-ta jyväskyläläisestä esiopetusryhmästä, joista toinen sijaitsi päiväkodin yhteydessä ja toinen päiväkoti-koulun yhteydessä. Aineistonkeruu tehtiin esiopetus-ryhmän tiloissa puolistrukturoituina ryhmähaastatteluina. Haastatteluihin osallistui yhteensä 22 lasta. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysina.
Tutkimuksen päätulokseksi saatiin, että päiväkodin ja päiväkoti-koulun ryhmien lasten käsitykset koulusta olivat osittain samoja ja osittain erilaisia. Samanlaisia käsityksiä oli asioissa, jotka liittyivät koulun tehtävään, velvollisuuksiin, oppisisältöihin ja koulupäivän rakenteeseen, esiopetuksen ja koulun yhtäläisyyksiin ja eroihin sekä koulun fyysisiin ominaisuuksiin. Eroja löytyi oppisisältöjen ja koulupäivän sisällön kuvaamisen tarkkuudessa, koulussa olevien kieltojen mainitsemisen määrässä, esiopetuksen ja koulun eroavaisuuksissa sekä koulun fyysisten ominaisuuksien kuvailemisen tavassa.
Ryhmien väliset erot koulukuvailun innokkuuden tasossa herättivät jatkotutkimushaasteen koulumotivaation ja esiopetuksen sijainnin välisestä yhteydestä. Pitkittäistutkimuksella voitaisiin selvittää, miten eri esiopetustaus-taisten lasten koulumotivaatiot kehittyvät kouluvuosien aikana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ympäristö liikuttaa lasta : päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa
Mantsinen, Anni (2010)Mantsinen, Anni. Ympäristö liikuttaa lasta. Päiväkodin ympäristöllisten tekijöiden merkitys esiopetusikäisten lasten liikunnallisessa aktiivisuudessa.Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Päiväkodin pihalla : esiopetusikäisten lasten kokemuksia päiväkodin pihasta ja siellä liikkumisesta
Korva, Marja (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella esiopetusikäisten lasten näkökulmasta päiväkodin piha-aluetta ja siellä liikkumista ja näin lisätä ymmärrystä lasten toiminnasta, leikistä ja liikkumisesta pihaympäristössä. ... -
”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
Keränen, Selina (2022)Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten ... -
Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
Niiles, Sari-Katja (2024)Tässä tutkimuksessa on tutkittu esiopetusikäisten lasten käsityksiä historiasta eli menneestä ajasta Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valitsin fenomenografian. Fenomenografia tutkii, miten ...