Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHonko, Mari
dc.contributor.authorYlipuranen, Pauliina
dc.date.accessioned2016-05-11T14:56:08Z
dc.date.available2016-05-11T14:56:08Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49732
dc.description.abstractTutkimukseni tutkii suomea toisena kielenä (S2) puhuvien venäjänkielisten nuorten kielitaitoa. Tutkimusryhmä koostuu saman kielitaustan jakavista oppilaista, joilla on vähäisen kielen oppimisajan, maassaoloajan tai kaksikielisyyden vuoksi puutteita toisen kielen sanarakenteen tunnistuksen taidoissa. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuinka hyvin venäjänkieliset 7.-9.-luokkalaiset suomen kielen oppijat hallitsevat suomen kielen sanarakenteen? Tätä tarkastellaan psykolingvistisen testistön avulla etsimällä vastauksia kahteen alakysymykseen: a) Millaisia virheitä venäjänkieliset 7.–9.-luokkalaiset suomen kielen oppijat tekevät psykolingvistiseen testistöön kuuluvassa epäsanatestissä silloin, kun he eivät vielä hallitse konventionaalista sanarakennetta? b) Ovatko sanarakenteen hahmottamisen puutteet laaja-alaisia yksilötasolla? 2. Millainen vaikutus tutkimusryhmän yhteisellä äidinkielellä on suoritustasoon? Näiden tutkimuskysymysten kautta tarkoituksenani on luoda kokonaiskuva 7–9. luokkalaisten venäjänkielisten suomenoppijoiden fonologisista taidoista epäsanatesteissä. Tutkimukseni kyt-keytyy soveltavaan kielitieteeseen ja etenkin virheanalyysin ja kontrastiivisen analyysin viiteke-hyksiin. Nojaan analyysissani Mäkisen ja Kuljun kehittelemään sanarakenneanalyysiin (2009). Tarkastelen opittavan kielen epäsanojen sanarakennetta, tavurakennetta ja fonotaksia eli ään-nerakennetta yleisyyden ja frekventtisyyden kautta. Oppilaiden välisiin taitoeroihin sanaraken-teen hallinnassa etsitään selityksiä myös kognitiivisesta psykologiasta ja kielen käyttöpohjaisesta teoriasta. Tutkimustulokset osoittavat, että epäsanatoistotaitojen taustalla on usein fonologisen työ-muistin rajoitteet, tehtävänannon epäselvyys tai äidinkielen ja kohdekielen välinen etäisyys. Tutkimusryhmän venäjänkielisten oppilaiden epäsanatestien tarkkuus horjui pääosin kyvyttömyydessä tunnistaa ja tuottaa yksittäisiä venäjän kielestä puuttuvia tai eroavia suomen kielen äänteitä. Eniten tarkkuuden puutteita esiintyi niissä sanarakenteen piirteissä, jotka eivät esiinny venäjän kielessä, mutta ovat tyypillisiä suomen kielelle. Tällaisia piirteitä ovat esimerkiksi diftongit sekä vokaalien ja konsonanttien kvantiteetti.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.othersanarakenne
dc.subject.othervirheanalyysi
dc.subject.otherpsykolingvistinen testaus
dc.titleSanarakenteen hahmottaminen : venäjänkielisten 7.–9.-luokkalaisten epäsanojen sanarakenteen tunnistuksen taidot psykolingvistisissä testeissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201605112503
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.date.updated2016-05-11T14:56:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot