Venäjänkielisten maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taito ja siihen kytkeytyvät tekijät
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää venäjänkielisten alakoulua käyvien
maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen taitoa. Tutkimuksessa selvitettiin
puheen ymmärtämisen ja tuottamisen sekä kielellisen muistin tasoa ja puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen liittyviä vaikeuksia. Lisäksi tutkittiin puheen
ymmärtämiseen ja tuottamiseen eli suulliseen kielitaitoon yhteydessä olevia
tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin ja Oppimis- ja
ohjauskeskus Onervan kanssa. Tutkimus oli määrällinen tutkimus, johon osallistui
38 oppilasta, heidän vanhempansa ja opettajansa. Aineisto kerättiin kolmella
eri menetelmällä: oppilaiden tekemillä tietokoneavusteisilla tehtävillä
sekä opettajien ja vanhempien kyselylomakkeilla. Kaikki menetelmät olivat vastakehiteltyjä
ja niitä käytettiin nyt ensimmäistä kertaa.
Päätuloksena havaittiin maahanmuuttajaoppilaiden suomen kielen suullisen
taidon olevan hyvä. Lisäksi tutkimus osoitti, että tukimuotojen saannilla oli
yhteys oppilaiden suomen kielen taitoon: esimerkiksi S2-opetusta saavat olivat
kielitaidoltaan heikompia kuin oppilaat, jotka eivät saaneet kyseistä tukea.
Voidaankin sanoa, että kouluissa oli onnistuttu tuen tarpeen tunnistamisessa
ja tuen kohdistamisessa juuri sitä tarvitseville. Hyvän tuen saaminen oli
todennäköisesti edistänyt oppilaiden suomen kielen kehittymistä. Maahanmuuttajien
määrän jatkuvasti lisääntyessä kouluissa onkin entistä tärkeämpää
kiinnittää huomiota oppilaiden kielitaidon kehittymisen tukemiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29410]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Venäjänkielisten suomen puhumisen taito taustamuuttujien valossa
Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2024)The study examines Russian-speaking examinees’ (n=8412) oral proficiency in Finnish and changes in proficiency between 2012–2021 using the register data from a national high-stakes language test (National Certificate of ... -
New data, benchmark and baseline for L2 speaking assessment for low-resoure languages
Kurimo, Mikko; Getman, Yaroslav; Voskoboinik, Ekaterina; Al-Ghezi, Ragheb; Kallio, Heini; Kuronen, Mikko; von Zansen, Anna; Hilden, Raili; Kronholm, Sirkku; Huhta, Ari; Linden, Krister (International Speech Communication Association, 2023)The development of large multilingual speech models provides the possibility to construct high-quality speech technology even for low-resource languages. In this paper, we present the speech data of L2 learners of Finnish ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Co-design focused, participatory approach to exploring a serious game with teachers of adult migrants with limited/interrupted formal education experience
Malessa, Eva (Vilnius University, 2022)My current study focuses on late literacy and second language learning and teaching of adult migrants in Finland. Learners with limited/fragmented educational experiences who are learning to read and write for the first ... -
“Dream Small” : Language Learning Investment and Discourses in Adult Basic Education in Finland
Riuttanen, Sanna (Brill, 2024)This chapter concerns the Finnish language learning investment of one adult migrant student, Issaka. According to Norton (2013), students invest in language learning to acquire new symbolic resources and gain access to new ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.