Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSariola, Miira
dc.date.accessioned2016-04-29T09:01:47Z
dc.date.available2016-04-29T09:01:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49605
dc.description.abstractNykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein paremmin kuin koulun oppitunnit. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin sitä, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat käyttävät ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin heidän syitään siihen, miksi he käyttivät saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eivät käyttäneet. Aineistona tutkielmassa käytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka kerättiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhmää. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat saksaa A-kielenä. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 17, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 7. Tuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset käyttivät jollain tavalla saksan kieltä myös koulun opetuksen ulkopuolella. Yleisimmät tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen käyttäminen matkustaessa, lukeminen sekä elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelejä saksaksi eikä kovinkaan moni käytä teknisiä laitteita tai älypuhelimen sovelluksia saksan kielellä, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten elämässä tänä päivänä. Oppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa äidinkielenään puhuvien henkilöiden kanssa. Odotettavissa oli, että mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun ulkopuoliseen saksan opiskeluun, sillä tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille myös matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla, joka ei myöskään ole kovin yllättävä tulos, sillä yhä useammat suomalaiset matkustelevat yhä enemmän. Vähän yli puolet vastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siitä syystä, että he pitävät saksan kielestä. Myös oppilaat pitivät autenttisuutta tärkeänä, sillä yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella.
dc.format.extent28
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersaksan kieli
dc.subject.otherkyselytutkimus
dc.subject.otherlukiolaiset
dc.subject.otherkielen oppiminen
dc.title"Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604292364
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2016-04-29T09:01:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot