"Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia
oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen
koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein paremmin kuin koulun oppitunnit. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin
sitä, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat käyttävät ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin heidän
syitään siihen, miksi he käyttivät saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eivät käyttäneet.
Aineistona tutkielmassa käytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka kerättiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta.
Kyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhmää. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat
saksaa A-kielenä. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 17, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 7.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset käyttivät jollain tavalla saksan kieltä myös koulun opetuksen
ulkopuolella. Yleisimmät tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen käyttäminen matkustaessa,
lukeminen sekä elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelejä saksaksi eikä
kovinkaan moni käytä teknisiä laitteita tai älypuhelimen sovelluksia saksan kielellä, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten
elämässä tänä päivänä.
Oppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa
äidinkielenään puhuvien henkilöiden kanssa. Odotettavissa oli, että mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun
ulkopuoliseen saksan opiskeluun, sillä tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille myös matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla,
joka ei myöskään ole kovin yllättävä tulos, sillä yhä useammat suomalaiset matkustelevat yhä enemmän. Vähän yli puolet
vastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siitä syystä, että he pitävät saksan kielestä. Myös oppilaat pitivät autenttisuutta
tärkeänä, sillä yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Motive und Motivation zum Deutschlernen : Beispiel Deutsch als Fremdsprache unter Studierenden in Finnland
Ylönen, Sabine; Hurskainen, Mari (Peter Lang, 2019)The paper focuses on the student motivation for learning German in Finnish universities based on a nationwide survey. The sample includes all university students, not only those at language departments. The most important ... -
"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
Anttalainen, Johanna (2012)Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja ... -
„Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer
Sariola, Miira (2019)Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.