dc.contributor.author | Sariola, Miira | |
dc.date.accessioned | 2016-04-29T09:01:47Z | |
dc.date.available | 2016-04-29T09:01:47Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49605 | |
dc.description.abstract | Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia
oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen
koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein paremmin kuin koulun oppitunnit. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin
sitä, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat käyttävät ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin heidän
syitään siihen, miksi he käyttivät saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eivät käyttäneet.
Aineistona tutkielmassa käytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka kerättiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta.
Kyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhmää. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat
saksaa A-kielenä. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 17, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 7.
Tuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset käyttivät jollain tavalla saksan kieltä myös koulun opetuksen
ulkopuolella. Yleisimmät tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen käyttäminen matkustaessa,
lukeminen sekä elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelejä saksaksi eikä
kovinkaan moni käytä teknisiä laitteita tai älypuhelimen sovelluksia saksan kielellä, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten
elämässä tänä päivänä.
Oppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa
äidinkielenään puhuvien henkilöiden kanssa. Odotettavissa oli, että mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun
ulkopuoliseen saksan opiskeluun, sillä tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille myös matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla,
joka ei myöskään ole kovin yllättävä tulos, sillä yhä useammat suomalaiset matkustelevat yhä enemmän. Vähän yli puolet
vastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siitä syystä, että he pitävät saksan kielestä. Myös oppilaat pitivät autenttisuutta
tärkeänä, sillä yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella. | |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | saksan kieli | |
dc.subject.other | kyselytutkimus | |
dc.subject.other | lukiolaiset | |
dc.subject.other | kielen oppiminen | |
dc.title | "Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604292364 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | German language and culture | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.date.updated | 2016-04-29T09:01:48Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |