Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia syksyllä 2013
yhteenmuuttaneiden suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden yhteiselosta. Tarkoituksena on
selvittää miten opettajat suhtautuvat koulujen yhteenmuuttoon sekä mitä mahdollisuuksia ja
haasteita he näkevät siinä, että lukiot toimivat samoissa tiloissa. Lisäksi selvitetään
ilmeneekö koulujen välillä jonkinasteista yhteistyötä, ja miltä oppilaskieliryhmien välinen
kanssakäyminen vaikuttaa opettajien näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole yleistää saatuja
tutkimustuloksia vaan lisätä ymmärrystä ajankohtaisen ilmiön ympärillä. Tutkimusmateriaali
pohjautuu elektroniseen kyselyyn, joka lähetettiin molempien koulujen opettajille, ja johon
vastasi yhteensä 24 opettajaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin laadullista
sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat että opettajien suhtautuminen koulujen yhteiseloon on toisaalta
positiivista ja toisaalta negatiivista. Molempien koulujen opettajien vastauksissa näkyy
paljon samankaltaisuuksia. Osa opettajista suhtautuu tulevaan myötämielisen jännittyneesti
ja uteliaasti kun taas toiset ilmaisevat huolensa muutosta kohtaan. Negatiivissävytteisten
vastausten taustalla näkyvät kiireellinen aikataulu, tilojen puute, vallitseva epätietoisuus
tilanteesta ja tunne siitä, ettei opettajia kuunneltu, kun päätös koulujen yhteenmuutosta
tehtiin. Uusi tilanne koetaan kuitenkin jännittävänä ja haastavana. Koulujen saman katon alla
asumisessa nähdään useita mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen, kieliryhmien välillä
vallitsevien ennakkoluulojen hälvenemisestä yhteisiin tilaisuuksiin ja projekteihin, mutta
vielä ei merkittävää yhteistyötä lukioiden opettajien välille ole syntynyt. Opettajat ovat yhtä
mieltä siitä, että käytännön asiat kaipaavat ensin ratkaisuja. Opettajien mukaan myös
oppilaskieliryhmien välinen vuorovaikutus on toistaiseksi varovaista.
Jotta yhteiset tilat jakavien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen yhteiselon vaikutuksista
yksilöön ja yhteiskuntaan voitaisiin tehdä tarkempia johtopäätöksiä, tarvitaan
pitkäaikaistutkimusta koulujen toiminnasta ja yhteistyön kehittymisestä koulujen välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Två vägar till tvåspråkighet : en beskrivning av två tvåspråkiga familjer i Pyttis
Lampinen, Mira; Seppänen, Marika (1998) -
Bokläsningssituationer hos tvåspråkiga familjer
Pelkonen, Rosa (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten kaksikielisten perheiden kirjanlukutilanteita. Kielinä perheissä ovat suomi ja ruotsi. Kiinnostuksen pääasiallisina kohteina ovat vanhempien ja lasten kielenkäyttö, ... -
Uppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
Kvist, Hanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ... -
Språkstrategier och familjespråkpolicy hos tre tvåspråkiga familjer i ett finskspråkigt område
Lehtonen, Janni; Valli, Terhi (2012)Tämä maisterintutkielma on katsaus kolmen kaksikielisen perheen kielelliseen arkeen yksikielisellä alueella. Tutkimuksemme tarkoituksena on haastattelujen ja nauhoitusten avulla tarkastella, käyttävätkö perheet tietynlaisia ... -
Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland
Kyngäs, Teija (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.