Språkstrategier och familjespråkpolicy hos tre tvåspråkiga familjer i ett finskspråkigt område
Tämä maisterintutkielma on katsaus kolmen kaksikielisen perheen kielelliseen arkeen yksikielisellä alueella. Tutkimuksemme tarkoituksena on haastattelujen ja nauhoitusten avulla tarkastella, käyttävätkö perheet tietynlaisia kielistrategioita ja miten perheiden kielelliset toimintaperiaatteet ilmenevät ja muovautuvat kommunikaatiotilanteissa.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisin menetelmin kahdessa osassa. Ensin haastateltiin perheiden vanhempia koskien heidän kielellisiä taustojaan, kaksikielistä arkea kielivalintoineen sekä ajatuksia lasten kaksikielisyydestä ja tulevaisuudesta. Tutkimuksen toisessa osassa vanhemmat nauhoittivat perheen arkipäiväisiä keskusteluja vaihtelevissa ympäristöissä. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kaksikielisyydestä ja kielistrategioista on keskusteltu perheissä paljon. Vanhemmat tuntuvat olevan tietoisia kielellisistä valinnoistaan. He ovat pääosin pyrkineet noudattamaan yksi kieli – yksi vanhempi –strategiaa, mutta ovat tarvittaessa myös valmiita poikkeamaan toimintaperiaatteestaan.
Haastatteluista nousi esiin viisi pääargumenttia, joilla vanhemmat perustelivat kielistrategioitaan sekä perheen kielellistä toimintaperiaatetta. Näitä olivat kaksikielisyys luonnollisena valintana, kielet rikkautena, lapsen kaksikielisen kieli-identiteetin muodostuminen, muista lähteistä luettu tai kuultu tieto kaksikielisyydestä sekä lapsen tulevaisuuden mahdollisuudet. Nauhoitukset puolestaan osoittivat, että perheissä toimitaan pääosin yksi kieli – yksi vanhempi –kielistrategian mukaan, mikä osaltaan tukee haastatteluista saatua tietoa. Eroja kielistrategioiden käytössä ilmeni sen osalta, miten ja kuinka usein strategiasta poiketaan perheen kommunikaatiotilanteissa.
Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että tutkimukseen osallistuneet lapset pystyvät omalla toiminnallaan aktiivisesti vaikuttamaan perheen kielivalintoihin sekä kielelliseen toimintaperiaatteeseen. Olennaista lapsen kaksikielisyydelle ja perheen kielelliselle toimintaperiaatteelle on koko kieliympäristön positiivinen suhtautuminen kaksikielisyyteen. Tämä tapaustutkimus toi näkyväksi sen, miten kauaskatseisia vanhempien jo varhaisessa vaiheessa tekemät valinnat ja päätökset ovat lapsen kaksikielisen kehityksen kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Bokläsningssituationer hos tvåspråkiga familjer
Pelkonen, Rosa (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten kaksikielisten perheiden kirjanlukutilanteita. Kielinä perheissä ovat suomi ja ruotsi. Kiinnostuksen pääasiallisina kohteina ovat vanhempien ja lasten kielenkäyttö, ... -
Familjespråkpolicy och språkanvändning i en tvåspråkig familj
Sulkunen, Anne (2016)Tämän maisteritutkielman tarkoituksena on selvittää kaksikielisen perheen kielellisiä toimintaperiaatteita kahtena eri ajankohtana ja millaisia muutoksia kielellisissä toimintaperiaatteissa on todettavissa ajan kuluessa. ... -
Språklig och personlig identitet hos några tvåspråkiga personer i Mellersta Finland
Kyngäs, Teija (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisyyden ja identiteetin välistä suhdetta. Tutkielmassa haluttiin selvittää millainen perusidentiteetti sekä kielellinen identiteetti kaksikielisillä ihmisillä ... -
Tvåspråkighet och språklig identitet hos tvåspråkiga personer med en stark nordösterbottnisk dialekt
Karppinen, Heidi; Nyman, Paulina (2004) -
Uppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
Kvist, Hanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ...