dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Kotkavuori, Ella | |
dc.date.accessioned | 2016-04-25T19:48:11Z | |
dc.date.available | 2016-04-25T19:48:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49548 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia syksyllä 2013
yhteenmuuttaneiden suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden yhteiselosta. Tarkoituksena on
selvittää miten opettajat suhtautuvat koulujen yhteenmuuttoon sekä mitä mahdollisuuksia ja
haasteita he näkevät siinä, että lukiot toimivat samoissa tiloissa. Lisäksi selvitetään
ilmeneekö koulujen välillä jonkinasteista yhteistyötä, ja miltä oppilaskieliryhmien välinen
kanssakäyminen vaikuttaa opettajien näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole yleistää saatuja
tutkimustuloksia vaan lisätä ymmärrystä ajankohtaisen ilmiön ympärillä. Tutkimusmateriaali
pohjautuu elektroniseen kyselyyn, joka lähetettiin molempien koulujen opettajille, ja johon
vastasi yhteensä 24 opettajaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin laadullista
sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat että opettajien suhtautuminen koulujen yhteiseloon on toisaalta
positiivista ja toisaalta negatiivista. Molempien koulujen opettajien vastauksissa näkyy
paljon samankaltaisuuksia. Osa opettajista suhtautuu tulevaan myötämielisen jännittyneesti
ja uteliaasti kun taas toiset ilmaisevat huolensa muutosta kohtaan. Negatiivissävytteisten
vastausten taustalla näkyvät kiireellinen aikataulu, tilojen puute, vallitseva epätietoisuus
tilanteesta ja tunne siitä, ettei opettajia kuunneltu, kun päätös koulujen yhteenmuutosta
tehtiin. Uusi tilanne koetaan kuitenkin jännittävänä ja haastavana. Koulujen saman katon alla
asumisessa nähdään useita mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen, kieliryhmien välillä
vallitsevien ennakkoluulojen hälvenemisestä yhteisiin tilaisuuksiin ja projekteihin, mutta
vielä ei merkittävää yhteistyötä lukioiden opettajien välille ole syntynyt. Opettajat ovat yhtä
mieltä siitä, että käytännön asiat kaipaavat ensin ratkaisuja. Opettajien mukaan myös
oppilaskieliryhmien välinen vuorovaikutus on toistaiseksi varovaista.
Jotta yhteiset tilat jakavien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen yhteiselon vaikutuksista
yksilöön ja yhteiskuntaan voitaisiin tehdä tarkempia johtopäätöksiä, tarvitaan
pitkäaikaistutkimusta koulujen toiminnasta ja yhteistyön kehittymisestä koulujen välillä. | |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | tvåspråkighet | |
dc.subject.other | tvåspråkiga skolor | |
dc.subject.other | samlokalisering | |
dc.subject.other | samlokaliserade skolor | |
dc.subject.other | språkpedagogik | |
dc.subject.other | skollösningar | |
dc.subject.other | skolspråksdebatten | |
dc.subject.other | debatten om tvåspråkiga skolor | |
dc.subject.other | skolkontext | |
dc.subject.other | fenomen | |
dc.subject.other | skolsystem | |
dc.title | Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604252313 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-04-25T19:48:11Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |