dc.contributor.author | Pennala, Riitta | |
dc.contributor.author | Richardson, Ulla | |
dc.contributor.author | Ylinen, Sari | |
dc.contributor.author | Lyytinen, Heikki | |
dc.contributor.author | Martin, Maisa | |
dc.date.accessioned | 2016-04-15T09:44:49Z | |
dc.date.available | 2016-04-15T09:44:49Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Pennala, R., Richardson, U., Ylinen, S., Lyytinen, H., & Martin, M. (2011). Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu. <i>Puhe ja kieli</i>, <i>31</i>(1), 3-24. <a href="http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html" target="_blank">http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_20668471 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_46384 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49345 | |
dc.description.abstract | Kaksi ensiluokkalaista lasta, oppimispulmaton venäjänkielinen suomenoppija
ja suomenkielinen luku- ja kirjoitushäiriöinen lapsi, joilla kummallakin oli
ongelmia vokaalikvantiteetin tunnistustaidossa, osallistuivat tietokonepohjaiseen
kvantiteettipeli-interventioon. Tunnistustaito mitattiin jakson aikana seitsemän
kertaa, ja kielelliset ja kognitiiviset taidot alku-, loppu- ja seurantamittauksessa.
Venäjänkielisen lapsen tunnistustaito sekä kvantiteetin yleinen erottelutaito
paranivat heti harjoittelun myötä. Myös kvantiteetin luku- ja oikeinkirjoitustarkkuus,
foneemien ja grafeemien tuntemus ja fonologinen tietoisuus parantuivat. Lukuja
kirjoitushäiriöisellä lapsella tunnistustaito parantui seurantamittauksessa,
mutta hänellä oli horjuntaa kvantiteetin yleisessä erottelutaidossa. Lapsi
paransi lukusujuvuutta sekä kvantiteetin oikeinkirjoitustarkkuutta. Kvantiteetin
oppiminen voi vaatia enemmän harjoitusta natiiveilla luku- ja kirjoitushäiriöisillä
lapsilla kuin venäjänkielisillä suomea opettelevilla lapsilla. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys | |
dc.relation.ispartofseries | Puhe ja kieli | |
dc.relation.uri | http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html | |
dc.subject.other | kvantiteetti | |
dc.subject.other | toisen kielen oppiminen | |
dc.subject.other | luku- ja kirjoitushäiriö | |
dc.subject.other | quantity | |
dc.subject.other | second language learning | |
dc.title | Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201604152221 | |
dc.contributor.laitos | Agora Center | fi |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Agora Center | en |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2016-04-15T09:15:06Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 3-24 | |
dc.relation.issn | 1458-3410 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 31 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Tekijät & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2011. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kesto | |
dc.subject.yso | dysleksia | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5916 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5303 | |