Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu
Pennala, R., Richardson, U., Ylinen, S., Lyytinen, H., & Martin, M. (2011). Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu. Puhe ja kieli, 31(1), 3-24. http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html
Julkaistu sarjassa
Puhe ja kieliPäivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© Tekijät & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2011.
Kaksi ensiluokkalaista lasta, oppimispulmaton venäjänkielinen suomenoppija
ja suomenkielinen luku- ja kirjoitushäiriöinen lapsi, joilla kummallakin oli
ongelmia vokaalikvantiteetin tunnistustaidossa, osallistuivat tietokonepohjaiseen
kvantiteettipeli-interventioon. Tunnistustaito mitattiin jakson aikana seitsemän
kertaa, ja kielelliset ja kognitiiviset taidot alku-, loppu- ja seurantamittauksessa.
Venäjänkielisen lapsen tunnistustaito sekä kvantiteetin yleinen erottelutaito
paranivat heti harjoittelun myötä. Myös kvantiteetin luku- ja oikeinkirjoitustarkkuus,
foneemien ja grafeemien tuntemus ja fonologinen tietoisuus parantuivat. Lukuja
kirjoitushäiriöisellä lapsella tunnistustaito parantui seurantamittauksessa,
mutta hänellä oli horjuntaa kvantiteetin yleisessä erottelutaidossa. Lapsi
paransi lukusujuvuutta sekä kvantiteetin oikeinkirjoitustarkkuutta. Kvantiteetin
oppiminen voi vaatia enemmän harjoitusta natiiveilla luku- ja kirjoitushäiriöisillä
lapsilla kuin venäjänkielisillä suomea opettelevilla lapsilla.
...
Julkaisija
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-3410Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.puhejakieli.fi/pk/index.htmlJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20668471
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
How Covid-19 Intruded and Improved My Applied LESLLA Research in Progress : Reflections on Research-Design and Research Ethics of an Empirical Serious Game Study on L2 Literacy Support of Adult Migrants in Finland
Malessa, Eva (Literacy Education and Second Language Learning for Adults, 2023)In this paper, I am reporting on the impact the Covid-19 pandemic had on my ongoing doctoral study. Due to the disruptive effects of the pandemic in 2020, it was not possible to carry out planned field-testing with adult ... -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen
Sajavaara, Kari (Jyväskylän yliopisto, 2006)Valtaosa vieraan kielen aikuisopiskelijoista on hyvin tietoisia siitä, että äidinkieli kummittelee tavalla tai toisella, joskus enemmän, joskus vähemmän, opittavan kielen tuottamisessa ja tuotoksissa. Aika merkillisenä ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.