Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu
Abstract
Kaksi ensiluokkalaista lasta, oppimispulmaton venäjänkielinen suomenoppija
ja suomenkielinen luku- ja kirjoitushäiriöinen lapsi, joilla kummallakin oli
ongelmia vokaalikvantiteetin tunnistustaidossa, osallistuivat tietokonepohjaiseen
kvantiteettipeli-interventioon. Tunnistustaito mitattiin jakson aikana seitsemän
kertaa, ja kielelliset ja kognitiiviset taidot alku-, loppu- ja seurantamittauksessa.
Venäjänkielisen lapsen tunnistustaito sekä kvantiteetin yleinen erottelutaito
paranivat heti harjoittelun myötä. Myös kvantiteetin luku- ja oikeinkirjoitustarkkuus,
foneemien ja grafeemien tuntemus ja fonologinen tietoisuus parantuivat. Lukuja
kirjoitushäiriöisellä lapsella tunnistustaito parantui seurantamittauksessa,
mutta hänellä oli horjuntaa kvantiteetin yleisessä erottelutaidossa. Lapsi
paransi lukusujuvuutta sekä kvantiteetin oikeinkirjoitustarkkuutta. Kvantiteetin
oppiminen voi vaatia enemmän harjoitusta natiiveilla luku- ja kirjoitushäiriöisillä
lapsilla kuin venäjänkielisillä suomea opettelevilla lapsilla.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2011
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
Original source
http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604152221Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1458-3410
Language
Finnish,English
Published in
Puhe ja kieli
Citation
- Pennala, R., Richardson, U., Ylinen, S., Lyytinen, H., & Martin, M. (2011). Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu. Puhe ja kieli, 31(1), 3-24. http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html
Copyright© Tekijät & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2011.