Show simple item record

dc.contributor.authorPennala, Riitta
dc.contributor.authorRichardson, Ulla
dc.contributor.authorYlinen, Sari
dc.contributor.authorLyytinen, Heikki
dc.contributor.authorMartin, Maisa
dc.date.accessioned2016-04-15T09:44:49Z
dc.date.available2016-04-15T09:44:49Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationPennala, R., Richardson, U., Ylinen, S., Lyytinen, H., & Martin, M. (2011). Tietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu. <em>Puhe ja kieli</em>, 31 (1), 3-24. Retrieved from <a href="http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html">http://www.puhejakieli.fi/pk/index.html</a>
dc.identifier.otherTUTKAID_46384
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49345
dc.description.abstractKaksi ensiluokkalaista lasta, oppimispulmaton venäjänkielinen suomenoppija ja suomenkielinen luku- ja kirjoitushäiriöinen lapsi, joilla kummallakin oli ongelmia vokaalikvantiteetin tunnistustaidossa, osallistuivat tietokonepohjaiseen kvantiteettipeli-interventioon. Tunnistustaito mitattiin jakson aikana seitsemän kertaa, ja kielelliset ja kognitiiviset taidot alku-, loppu- ja seurantamittauksessa. Venäjänkielisen lapsen tunnistustaito sekä kvantiteetin yleinen erottelutaito paranivat heti harjoittelun myötä. Myös kvantiteetin luku- ja oikeinkirjoitustarkkuus, foneemien ja grafeemien tuntemus ja fonologinen tietoisuus parantuivat. Lukuja kirjoitushäiriöisellä lapsella tunnistustaito parantui seurantamittauksessa, mutta hänellä oli horjuntaa kvantiteetin yleisessä erottelutaidossa. Lapsi paransi lukusujuvuutta sekä kvantiteetin oikeinkirjoitustarkkuutta. Kvantiteetin oppiminen voi vaatia enemmän harjoitusta natiiveilla luku- ja kirjoitushäiriöisillä lapsilla kuin venäjänkielisillä suomea opettelevilla lapsilla.
dc.language.isofin
dc.language.isoeng
dc.publisherPuheen ja kielen tutkimuksen yhdistys
dc.relation.ispartofseriesPuhe ja kieli
dc.relation.urihttp://www.puhejakieli.fi/pk/index.html
dc.subject.otherkvantiteetti
dc.subject.otherkesto
dc.subject.othertoisen kielen oppiminen
dc.subject.otherluku- ja kirjoitushäiriö
dc.subject.otherquantity
dc.subject.otherduration
dc.subject.othersecond language learning
dc.subject.otherdyslexia
dc.titleTietokoneavusteinen suomen kielen kvantiteetin harjoittelu: venäjänkielisen suomea opettelevan lapsen ja suomenkielisen luku- ja kirjoitushäiriöisen lapsen vertailu
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201604152221
dc.contributor.laitosAgora Centerfi
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosAgora Centeren
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologian koulutusala
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli
dc.contributor.oppiaineSuomi toisena ja vieraana kielenä
dc.contributor.oppiainePsykologia
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2016-04-15T09:15:06Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange3-24
dc.relation.issn1458-3410
dc.relation.volume31
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Tekijät & Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2011.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record