Johtaja avainasemassa : dialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten dialoginen johtajuus rakentuu tutkimuksen ohjelmistokehittämisen alaan kuuluvassa kohdeorganisaatiossa ja miten johtaja edistää dialogisen johtajuuden rakentumista. Löydösten pohjalta muodostettiin dialogisen johtajuuden rakentumisen malli sekä pyrittiin tuomaan esille konkreettisia havaintoja johtajan toiminnasta dialogisen johtajuuden edistämisessä. Tutkimuksen aihe nähtiin tärkeäksi etsittäessä keinoja muuttuvassa ja kiristyvässä tilanteessa toimivien organisaatioiden työssä oppimisen mahdollistamiseen. Tutkimuksen aineisto koostui kohdeorganisaation palaveritilanteissa äänitetyistä tallenteista. Aineisto analysoitiin tutkimusprosessin yhteydessä muodostetun dialogisen johtajuuden analyysikokonaisuuden pohjalta, neljän analyysivaiheen kautta. Analyysimenetelminä käytettiin kvantifiointia, sisällönjaottelua, dialogin sisällönanalyysiä sekä avainhetkianalyysiä.
Löydösten mukaan dialoginen johtajuus rakentuu työyhteisön dialogissa, alkaen dialogin aloittavasta avainhetkestä, edeten niin työntekijöiden kuin johtajankin esittämien näkemysten kautta demokraattiseksi vuorovaikutukseksi. Tämä johtaa työyhteisön jäsenien yksilölliseen ja kollektiiviseen oppimiseen ja uuden tiedon muodostumiseen, jota käytetään välittömästi päätöksen- tai päätelmänteon pohjana. Johtaja edistää dialogista johtajuutta arvostamalla työntekijöiden näkemyksiä, tekemällä johtopäätöksiä dialogin pohjalta, tuomalla omaa asiantuntijuuttaan esille sekä oppimalla itse ja puhumalla suoraan.
Löydösten pohjalta vaikuttaa siltä, että dialoginen johtajuus edistää niin työyhteisön oppimista kuin kollektiivista päätöksentekoakin ja lisää näin ollen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia. Löydökset kyseenalaistavat yksilölähtöisen johtajuuden ja puoltavat sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaa johtajuuteen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia dialogisen johtajuuden edistämistä myös työntekijöiden toiminnan näkökulmasta, laajemman kokonaiskäsityksen saamiseksi. Se tarjoaisi myös konkreettisia välineitä työntekijöille nykyaikana paljon puhuttujen alaistaitojen kehittämisessä.
...
Alternative title
dialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Esihenkilöiden johtamisen yhteys työssä oppimiseen sairaalaympäristössä
Vilpas, Juha (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin sairaalan esihenkilöiden johtamisen vaikutusta lääkäreiden ja sairaanhoitajien työssä oppimiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisen johtamisen koetaan edistävän sekä ... -
Työssä oppiminen ja työhyvinvointi muuttuvassa organisaatiossa : Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista sekä niiden välisestä suhteesta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen jälkeen
Heinonen, Jenika (2012)Tässä tutkimuksessa selvitetään Jyväskylän aikuissosiaalityöntekijöiden käsityksiä työssä oppimisen ja työhyvinvoinnin välisestä suhteesta Kunta- ja palvelurakennemuutoksen jälkeisessä organi-saatiossa. Tutkimus toteutetaan ... -
Moment of dialogic leadership in Finnish IT organisation
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Emerald, 2020)Purpose The purpose of this study is to describe the construction of leadership through authentic dialogues at work and leaders’ actions as contributors to dialogic leadership. Design/methodology/approach The authors ...