Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorLemmetty, Soila
dc.date.accessioned2016-03-18T02:57:49Z
dc.date.available2016-03-18T02:57:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1524749
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49097
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten dialoginen johtajuus rakentuu tutkimuksen ohjelmistokehittämisen alaan kuuluvassa kohdeorganisaatiossa ja miten johtaja edistää dialogisen johtajuuden rakentumista. Löydösten pohjalta muodostettiin dialogisen johtajuuden rakentumisen malli sekä pyrittiin tuomaan esille konkreettisia havaintoja johtajan toiminnasta dialogisen johtajuuden edistämisessä. Tutkimuksen aihe nähtiin tärkeäksi etsittäessä keinoja muuttuvassa ja kiristyvässä tilanteessa toimivien organisaatioiden työssä oppimisen mahdollistamiseen. Tutkimuksen aineisto koostui kohdeorganisaation palaveritilanteissa äänitetyistä tallenteista. Aineisto analysoitiin tutkimusprosessin yhteydessä muodostetun dialogisen johtajuuden analyysikokonaisuuden pohjalta, neljän analyysivaiheen kautta. Analyysimenetelminä käytettiin kvantifiointia, sisällönjaottelua, dialogin sisällönanalyysiä sekä avainhetkianalyysiä. Löydösten mukaan dialoginen johtajuus rakentuu työyhteisön dialogissa, alkaen dialogin aloittavasta avainhetkestä, edeten niin työntekijöiden kuin johtajankin esittämien näkemysten kautta demokraattiseksi vuorovaikutukseksi. Tämä johtaa työyhteisön jäsenien yksilölliseen ja kollektiiviseen oppimiseen ja uuden tiedon muodostumiseen, jota käytetään välittömästi päätöksen- tai päätelmänteon pohjana. Johtaja edistää dialogista johtajuutta arvostamalla työntekijöiden näkemyksiä, tekemällä johtopäätöksiä dialogin pohjalta, tuomalla omaa asiantuntijuuttaan esille sekä oppimalla itse ja puhumalla suoraan. Löydösten pohjalta vaikuttaa siltä, että dialoginen johtajuus edistää niin työyhteisön oppimista kuin kollektiivista päätöksentekoakin ja lisää näin ollen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia. Löydökset kyseenalaistavat yksilölähtöisen johtajuuden ja puoltavat sosiaalisen konstruktionismin näkökulmaa johtajuuteen. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia dialogisen johtajuuden edistämistä myös työntekijöiden toiminnan näkökulmasta, laajemman kokonaiskäsityksen saamiseksi. Se tarjoaisi myös konkreettisia välineitä työntekijöille nykyaikana paljon puhuttujen alaistaitojen kehittämisessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (107 s.)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherdialogi
dc.subject.otherjohtajuus
dc.subject.otherohjelmistokehittämisen organisaatio
dc.subject.othertyössä oppiminen
dc.titleJohtaja avainasemassa : dialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossa
dc.title.alternativedialoginen johtajuus ohjelmistokehittämisen organisaatiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201603181878
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2016-03-18T02:57:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysoohjelmistokehitys
dc.subject.ysoorganisaatio
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot