dc.contributor.author | Saviluoto, Annika | |
dc.date.accessioned | 2016-03-15T13:09:41Z | |
dc.date.available | 2016-03-15T13:09:41Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1524447 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49053 | |
dc.description.abstract | Saviluoto, Annika. 2015. Kolmiportainen tuki ja opettajien työuupumus. Eri-tyispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 44 s.
Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien työuupumuksessa tapahtuvia muutok-sia aikana, jolloin tutkituissa kouluissa siirryttiin kolmiportaiseen tukeen. Li-säksi tutkittiin, onko työuupumuksen kehitys erilaista eri sukupuolilla ja opet-tajaryhmillä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, onko opettajien työuupumuksella yhteyttä siihen, että luokassa on oppilaita, joilla on selvä eri-tyisen tuen tarve.
Tutkimusaineisto kerättiin osana ISKE -hanketta. Kyselyyn vastasi perus-koulun opetushenkilöstö. Työuupumusta mitattiin kolmella eri mittauskerralla; vuosina 2010, 2011 ja 2012. Aineisto analysoitiin toistomittausten monimuuttu-jaisen varianssianalyysin avulla.
Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei kolmiportaiseen tukeen siirty-misellä näytä olevan yhteyttä opettajien työuupumuksen lisääntymiseen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä työuupumuksen tasossa ei tapahtunut muutosta. Sen sijaan vuosien 2010 ja 2012 välillä työuupumuksen tasossa tapahtui muutosta siten, että työuupumuksen muutoksen suunta oli laskeva.
Vuosien 2010 ja 2012 välillä miehet ja naiset erosivat työuupumuksen kes-kimääräisessä tasossa siten, että naisten työuupumus näyttää laskeneen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä aineenopettajien työuupumus kasvoi ja erityisopettajien laski. Vuosien 2010–2012 välillä kaikkien opettajien työuupumus näytti kuiten-kin kääntyneen laskuun. Työuupumuksessa ei tapahdu erilaista kehitystä myöskään niillä opettajilla, joiden luokassa on oppilaita, joilla on erityisen tuen tarve. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (44 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | opettajien työuupumus | |
dc.title | Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603151847 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-03-15T13:09:42Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | uupumus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |