University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus

Thumbnail
View/Open
647.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Saviluoto, Annika
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Saviluoto, Annika. 2015. Kolmiportainen tuki ja opettajien työuupumus. Eri-tyispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 44 s. Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien työuupumuksessa tapahtuvia muutok-sia aikana, jolloin tutkituissa kouluissa siirryttiin kolmiportaiseen tukeen. Li-säksi tutkittiin, onko työuupumuksen kehitys erilaista eri sukupuolilla ja opet-tajaryhmillä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, onko opettajien työuupumuksella yhteyttä siihen, että luokassa on oppilaita, joilla on selvä eri-tyisen tuen tarve. Tutkimusaineisto kerättiin osana ISKE -hanketta. Kyselyyn vastasi perus-koulun opetushenkilöstö. Työuupumusta mitattiin kolmella eri mittauskerralla; vuosina 2010, 2011 ja 2012. Aineisto analysoitiin toistomittausten monimuuttu-jaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei kolmiportaiseen tukeen siirty-misellä näytä olevan yhteyttä opettajien työuupumuksen lisääntymiseen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä työuupumuksen tasossa ei tapahtunut muutosta. Sen sijaan vuosien 2010 ja 2012 välillä työuupumuksen tasossa tapahtui muutosta siten, että työuupumuksen muutoksen suunta oli laskeva. Vuosien 2010 ja 2012 välillä miehet ja naiset erosivat työuupumuksen kes-kimääräisessä tasossa siten, että naisten työuupumus näyttää laskeneen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä aineenopettajien työuupumus kasvoi ja erityisopettajien laski. Vuosien 2010–2012 välillä kaikkien opettajien työuupumus näytti kuiten-kin kääntyneen laskuun. Työuupumuksessa ei tapahdu erilaista kehitystä myöskään niillä opettajilla, joiden luokassa on oppilaita, joilla on erityisen tuen tarve. ...
Keywords
kolmiportainen tuki opettajien työuupumus opettajat uupumus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603151847

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön 

    Tuomioja, Petri (2014)
    Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus ...
  • Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä 

    Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ...
  • Eettinen organisaatiokulttuuri, työhyvinvointi ja eettinen kuormittuneisuus opettajilla 

    Kämäräinen, Heini (2014)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää eettisen organisaatiokulttuurin yhteyttä työhyvinvointiin tutkimuskohteen ollessa opettajat. Työhyvinvoinnin ulottuvuuksina kuvattiin työuupumus ja työn imu. Tutkittiin myös ...
  • Rehtorin rooli opettajan työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä 

    Ritola, Erika (2018)
    Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia rehtorin merkitystä opettajien työuupumuksen ennaltaehkäisemisessä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin fenomenologisen strategian näkökulmista lähestyen ...
  • Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan 

    Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)
    Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre