Monikulttuurinen varhaiskasvatusympäristö : "kasvetaan kahden kulttuurin kansalaisiks"
TIIVISTELMÄ
Tikka-Uguccioni, Jaana. 2016. Monikulttuurinen varhaiskasvatusympäristö: ”Kasvetaan kahden kulttuurin kansalaisiks”. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 88 sivua.
Monikulttuurisuus näkyy varhaiskasvatusympäristöissä erilaisina haasteina ja mahdollisuuksina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten las-tentarhanopettajat kuvaavat päiväkotien monikulttuurista varhaiskasvatusym-päristöä ja miten monikulttuurisuus näkyy päiväkotien fyysisissä ympäristöis-sä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään monikulttuurisuuskasvatuksen toteutu-mismuotoja varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla nel-jää lastentarhanopettajaa sekä havainnoimalla ja valokuvaamalla näiden päi-väkotien fyysistä ympäristöä eräässä länsisuomalaisessa kunnassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että monikulttuurinen varhaiskasvatusym-päristö rakentuu kokonaisuudesta, johon kuuluu neljä osa-aluetta: työnantaja, työyhteisö, työntekijä ja perheet. Monikulttuurisuuden fyysiset ilmenemis-muodot muodostuvat monikulttuurisuuden näkyvyydestä, monikulttuurisuu-teen liittyvästä materiaalista ja monipuolisista kommunikaatiomenetelmistä. Monikulttuurisuuskasvatusta toteutetaan päiväkodeissa erilaisten kulttuurien esiintuomisella, tasa-arvo- ja suvaitsevaisuuskasvatuksella sekä kieli- ja uskon-tokasvatuksen keinoin.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisuus tulee parhaiten näkyviin, kun työntekijät yhdessä vanhempien kanssa rakenta-vat varhaiskasvatusympäristöä monikulttuurisuuden hengessä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikinopetuksen haasteita ja mahdollisuuksia monikulttuurisessa koulussa : sukellus kahden monikulttuurisen yläkoulun musiikinopetuksen arkeen
Silfverberg, Raija (2011)Tutkimus käsittelee musiikinopetusta monikulttuurisissa kouluissa pureutuen kahden monikulttuurisen koulun musiikinopetuksen arkeen. Tutkimuksessa tarkastellaan musiikinopetuksen roolia koulujen suvaitsevaisuus- ja ... -
Suomalaisen koululuokan monikulttuurinen todellisuus : etnografinen tapaustutkimus monikulttuurisuudesta, identiteetin rakentumisesta sekä vuorovaikutuksesta ja osallisuudesta luokassa
Kaaja, Maaria (2015)Aivan tavalliset suomalaiset koululuokat ovat enenevässä määrin monikulttuurisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luokkahuone-etnografian menetelmin selvittää, miten monikulttuurisuus ilmenee yhdessä suomalaisessa ... -
Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
Sviili, Emilia (2018)Maahanmuuttoa on tapahtunut 2010-luvulla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. EU:n alueella merkittävimmät maahanmuuton perusteet ovat viime vuosien aikana olleet humanitaariset syyt, perheenyhdistämistoimet ja EU:n sisäinen ... -
Kahden kulttuurin kasvatit : nuorten aikuisten kokemuksia monikulttuurisessa perheessä kasvamisesta ja omasta kulttuuri-identiteetistä
Vesamäki, Hanna (2016)Tutkielmassa tarkastellaan kahden kulttuurin perheessä kasvaneiden nuorten aikuisten kokemuksia kahden kulttuurin kasvattina varttumisesta ja sen merkityksistä itselle, omalle elämälle ja (kulttuuri-)identiteetille. Myös ... -
Nuorten elämää kahden kulttuurin välissä : Out & About ry
Koski-Tuuri, Sini; Tyynelä, Hanna-Henniina (2024)Maisterintutkielma käsittelee suomalaistaustaisia 15-vuotiaita nuoria, jotka asuvat Espanjan Aurinkorannikolla ja elävät kahden kulttuurin välissä. Tutkielmassa selvitämme miten suomalaistaustaiset nuoret kokevat ...