dc.contributor.advisor | Koivula, Merja | |
dc.contributor.author | Tikka-Uguccioni, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2016-03-09T17:32:27Z | |
dc.date.available | 2016-03-09T17:32:27Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1524235 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49035 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Tikka-Uguccioni, Jaana. 2016. Monikulttuurinen varhaiskasvatusympäristö: ”Kasvetaan kahden kulttuurin kansalaisiks”. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, 88 sivua.
Monikulttuurisuus näkyy varhaiskasvatusympäristöissä erilaisina haasteina ja mahdollisuuksina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten las-tentarhanopettajat kuvaavat päiväkotien monikulttuurista varhaiskasvatusym-päristöä ja miten monikulttuurisuus näkyy päiväkotien fyysisissä ympäristöis-sä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään monikulttuurisuuskasvatuksen toteutu-mismuotoja varhaiskasvatuksen kontekstissa.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla nel-jää lastentarhanopettajaa sekä havainnoimalla ja valokuvaamalla näiden päi-väkotien fyysistä ympäristöä eräässä länsisuomalaisessa kunnassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että monikulttuurinen varhaiskasvatusym-päristö rakentuu kokonaisuudesta, johon kuuluu neljä osa-aluetta: työnantaja, työyhteisö, työntekijä ja perheet. Monikulttuurisuuden fyysiset ilmenemis-muodot muodostuvat monikulttuurisuuden näkyvyydestä, monikulttuurisuu-teen liittyvästä materiaalista ja monipuolisista kommunikaatiomenetelmistä. Monikulttuurisuuskasvatusta toteutetaan päiväkodeissa erilaisten kulttuurien esiintuomisella, tasa-arvo- ja suvaitsevaisuuskasvatuksella sekä kieli- ja uskon-tokasvatuksen keinoin.
Keskeisimpänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että monikulttuurisuus tulee parhaiten näkyviin, kun työntekijät yhdessä vanhempien kanssa rakenta-vat varhaiskasvatusympäristöä monikulttuurisuuden hengessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (93 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | monikulttuurisuus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatusympäristö | |
dc.subject.other | monikulttuurisuus-kasvatus | |
dc.title | Monikulttuurinen varhaiskasvatusympäristö : "kasvetaan kahden kulttuurin kansalaisiks" | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201603091802 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.date.updated | 2016-03-09T17:32:28Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |