Effect of transcranial direct-current stimulation on human trace and discrimination eyeblink conditioning
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Transkraniaalinen tasavirtaärsytys (tDCS) on viimeisen vuosikymmenen aikana saanut osakseen enenevää kiinnostusta ja tutkimusta. tDCS on osoittautunut potentiaaliseksi menetelmäksi erilaisten kliinisten häiriöiden hoidossa, ja sen vaikutusta useisiin kognitiivisiin toimintoihin on myös tutkittu. Tässä tutkielmassa oli tavoitteena selvittää tDCS:n vaikutusta assosiatiiviseen oppimiseen jälki- ja erottelu -silmäniskuehdollistumiskokeissa. Oletimme vasemmalle dorsolateraaliselle etuaivokuorelle (dlPFC) kohdistetun anodaalisen tasavirtaärsytyksen tehostavan oppimista kummassakin tehtävässä. Molemmissa koeasetelmissa tutkittavat saivat stimulaatiota joko 10 minuutin ajan kokeen alusta lähtien, tai vaihtoehtoisesti he kuuluivat kontrolliryhmään, jossa he altistuivat stimulaatiolle vain 30 sekunnin ajaksi, minkä jälkeen se vaimeni pois. Jälkiehdollistumiskokeessa ehdollisena ärsykkeenä käytettiin siniaaltoa, jota seurasi 600 millisekunnin päästä ehdottomana ärsykkeenä toimiva, vasempaan silmäkulmaan kohdistuva ilmapuhallus. Erotteluoppimiskokeessa koeasetelmaa muutettiin siten, että tutkittavat katselivat näytöltä punaisia ja vihreitä neliöitä, joiden väri ennusti ehdotonta ärsykettä niin, että vihreää neliötä seurasi ilmapuhallus, kun taas punaisen neliön jälkeen sitä ei tullut. Anodaalisen tDCS:n havaittiin parantavan oppimista ja ehdollistuneen vasteen kehittymistä jälkiehdollistumiskokeessa kolmen ensimmäisen blokin aikana, kun taas toisessa kokeessa stimulaatiolla ei ollut merkittävää vaikutusta erotteluoppimiseen. Vaikka efekti erottelukokeessa ei yltänyt merkitseväksi, havaitsimme kuitenkin stimulaation jossain määrin heikentävän erotteluoppimista verrattuna kontrolliryhmään, ja tämä ilmiö tuli erityisesti näkyviin heikentyvänä ehdollistuneen vasteen kehittymisenä CS+ trialeissa. Nämä tulokset tukevat näkemystä siitä, että tDCS:n vaikutus kognitioon on pelkästään ehdollistumisoppisenkin sisällä vaihtelevaa, ja lisätutkimusta kaivataan selvittämään stimulaation ja kognition välistä suhdetta ennen kuin tDCS:ää voidaan turvallisesti ja luotettavasti hyödyntää kognition tehostamiseen erilaisissa sovellustarkoituksissa.
...
Transcranial direct-current stimulation (tDCS) is a neuromodulation method that has gained wide interest during the past decade. In addition to treating clinical conditions, it has also been used to modulate various forms of cognition. In this thesis, we explored the effect of tDCS on human associative learning in trace and discrimination eyeblink conditioning tasks. We hypothesized that anodal tDCS targeted at the left dorsolateral prefrontal cortex (dlPFC), with cathode placed on the right supraorbital area, would enhance learning in both tasks. In both experiments, participants received either active stimulation for 10 minutes from the beginning of the experiment or sham stimulation lasting for 30 seconds and then fading out. In the trace experiment, a sin wave tone, used as a conditioned stimulus, was followed by an unconditioned stimulus, an air puff, after a 600 ms gap. In the discrimination task, the experiment design was altered to include red or green squares on a display, used as occasion setters to predict the presence or absence of the following unconditioned stimulus, that is, whether the CS was reinforced or not. Anodal tDCS was found to enhance CR acquisition in the trace eyeblink conditioning task during the first 3 blocks, whereas in the second experiment stimulation did not have a significant effect on discriminative learning. However, a trend towards anodal stimulation disrupting discriminative learning was observed, and this effect was mainly due to decreased responding in CS+ trials as compared to the sham group. Overall, these findings suggest that the effects of tDCS on cognition, even within a rather narrow area of eyeblink conditional learning, are highly variable and that further research is needed to clarify the interaction between cognition and stimulation before tDCS can be safely and effectively applied to enhance cognition for clinical or general purposes.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29771]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Transcranial direct current stimulation effects on cortical excitability and learning during a dorsiflexion motor task
Gomez-Guerrero, Gonzalo (2019)Transcranial direct current stimulation (tDCS) is a method that could induce changes on the corticospinal excitability and enhanced motor learning. Nevertheless, research on the topic still ongoing due to the great variability ... -
Transkraniaalisen tasavirtastimulaation vaikutukset erottelu- ja käänteisoppimiseen sekä reagointiherkkyyden muutoksiin
Nelimarkka, Anna; Palovaara, Elina (2017)Transkraniaalisella tasavirtastimulaatiolla (tDCS) tarkoitetaan menetelmää, jossa johdetaan heikkoa sähkövirtaa aivokudosten läpi elektrodilta toiselle. Tutkimusten mukaan tDCS:lla näyttäisi olevan monenlaisia kliinisiä ... -
Effect of emotional picture viewing on classical eyeblink conditioning
Puttonen, Hanna (2004) -
Priming the Motor Cortex With Anodal Transcranial Direct Current Stimulation Affects the Acute Inhibitory Corticospinal Responses to Strength Training
Frazer, Ashlyn; Howatson, Glyn; Ahtiainen, Juha; Avela, Janne; Rantalainen, Timo; Kidgell, Dawson (Lippincott, Williams & Wilkins; National Strength and Conditioning Association, 2019)Synaptic plasticity in the motor cortex (M1) is associated with strength training (ST) and can be modified by transcranial direct current stimulation (tDCS). The M1 responses to ST increase when anodal tDCS is applied ... -
Progression of adverse effects over consecutive sessions of transcranial direct current stimulation
Kortteenniemi, Aaron; Javadi, Amir-Homayoun; Wikgren, Jan; Lehto, Soili M. (Elsevier, 2017)